Cykl keszy "Gdański Kolejowy Szlak" Stacja 2. Bocznica Leśniewo.
Okolica słynie z masywnej konstrukcji schronu zbudowanego w 1944 roku. W tym 12 metrowej wysokości schronie, o grubych i eliptycznie ukształtowanych ścianach powodujących odbijanie się bomb, prawdopodobnie znajdowały się agregaty prądotwórcze zasilające awaryjnie miasto na wypadek zniszczenia elektrowni na Ołowiance. Inna hipoteza głosi, że w bunkrze tym znajdowały się transformatory.
Dowóz materiałów do budowy wymagał zbudowania bocznicy. Dowóz paliwa do generatorów - również. Powstała więc bocznica. Bocznica odgałęziała się od stacji towarowej Gdańsk Piaski (dzisiaj Gdańsk Olszynka), a po wybudowaniu torów do rafinerii - od bocznicy rafineryjnej. Po wojnie służyła jako bocznica stacji transpormatorowej GPZ Leśniewo. Przecinała w jednym poziomie tory wąskotorówki - możecie poszukać na pobliskim kanale przyczółków mostu. Uwaga - wąskotorówka nie biegła nasypem! W nasypie schowane są rury!
Na początku wieku zaczęła być rozkradana przez złomiarzy, a fizyczne odcięcie od sieci kolejowej nastapiło około 2007 roku wraz przebudową bocznicy do Lotos Kolej. Na zdjęciu miejsce połączenia z bocznicą Lotos Kolej. Ceglany budynek w tle to dawna nastawnia wykonawcza stacji Piaski od którego pierwotnie odgałęziała się bocznica. Zazwyczaj jeżdżą tutaj pociągi z paliwem, ale na zdjęciu pociąg specjalny - lokomotywa Lotosu oraz zabytkowe wagony. Obecnie bocznica jest zelektryfikowana.
Skąd nazwa Leśniewo? Nie znalazłem w źródłach. Przecież znajdujemy się w dzielnicy Rudniki, a kilkaset metrów dalej znajduje się dzielnica Olszynka (granicę w większości wyznacza kanał przez który prawdopodobnie przejechaliście przed chwilą).
skrzynka dwusystemowa OC/GC
żeton 10 euro
- Całkowity dystans: 1252 km