Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Messerschmitt Bf 109 - OP97J9
Owner: gregor1s
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 20-06-2020
Date created: 20-06-2020
Date published: 11-07-2020
Last modification: 11-07-2020
13x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
14 visitors
7 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: michal_2002
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Take something to write  Nature  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Znajdujemy się w okolicach Szprotawy. Miasto to było przez wiele lat związane z lotnictwem wojskowym. W czasach niemieckich podczas trwania I wojny światowej wybudowano tu lotnisko użytkowane przez wojska niemieckie do roku 1945. Potem teren przejęła Armia Radziecka i użytkowała do lat 90 XX wieku. Obecnie teren nie jest wykorzystywany w celach militarnych. Więcej szczegółowych informacji o historii lotniska tu

Ta seria przedstawia kilka typów samolotów, które stacjonowały na szprotawskim lotnisku

 

Messerschmitt Bf 109

7b509e01-460e-4c86-a279-c651e0e49856.jpg

Niemiecki samolot myśliwski, podstawowy myśliwiec Luftwaffe podczas II wojny światowej. Pierwowzorem myśliwskiego Bf 109 był samolot opracowywany dla Rumunii pod nazwą M37. Podczas dalszych prac samolot nazwano Bf 108 i pod tą nazwą był produkowany. Bf 108 Taifun był dwumiejscowym samolotem komunikacyjnym. Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy (Reichsluftfahrtministerium) w 1933 złożyło zamówienie na nowy samolot myśliwski. Do prac projektowych, w których uczestniczyli Willy Messerschmitt, Robert Lusser oraz Hubert i Richard Bauerowie, przystąpiono wiosną 1934 roku.

Budowę pierwszego prototypu nowego samolotu oznaczonego V1 (V jak Versuchsmuster: egzemplarz doświadczalny) zapoczątkowano jesienią 1934 roku. Próby w locie z zablokowanym podwoziem chowanym rozpoczęto w maju 1935 roku. W pierwszym prototypie zastosowano angielski silnik Rolls-Royce Kestrel V12 o mocy startowej 695 KM (511 kW), napędzający dwułopatowe, drewniane śmigło o stałym skoku.

Do ogłoszonego w tym czasie konkursu na samolot myśliwski stanęły cztery największe niemieckie biura projektowe zakładów lotniczych: Arado, Focke-Wulf, Heinkel i Bayerische Flugzeugwerke. Do dalszego rozwoju zakwalifikowały się konstrukcje biur dwóch ostatnich zakładów: He 112 i Bf 109. W czasie prób porównawczych obu prototypów Bf 109 osiągnął większą o 22 kilometry prędkość maksymalną oraz większą prędkość wznoszenia. He 112 zyskał jednak bardzo pochlebne opinie pilotów, chwalących wygodną kabinę o bardzo dobrej widoczności, dobre prowadzenie tego samolotu podczas kołowania oraz lepszą zwrotność i właściwości pilotażowe. Pierwotnie przetarg rozstrzygnięto więc na korzyść zespołu Heinkla, lecz intrygi i przebiegłość prof. Willy’ego Messerschmitta przesądziły o kontynuowaniu prac nad prototypem Bf 109. W późniejszym czasie zakłady Messerschmitt AG połączyły się z Bayerische Flugzeugwerke. Ogółem wyprodukowano około 33 000 Bf 109 różnych wersji.

UWAGA

Skrzynka może zawierać cyfrę do odnalezienia finału serii OP97FK

W skrzynce certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 13x Not found 0x Note 0x All entries