Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Most przez Wisłę - prawy przyczółek - OP96EX
[w1920wW]#5 wojna 1920 we Włocławku
Owner: edithkal
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > kujawsko-pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Time required: 0:20 h    Distance to travel: 0.50 km
Date hidden: 05-05-2020
Date created: 07-05-2020
Date published: 14-08-2020
Last modification: 01-03-2023
18x Found
3x Not found
2 notes
watchers 1 watchers
65 visitors
12 x rated
Rated as: Excellent
10 x recommended
This cache is recommended by: Badzia Gadzia - (BG), bamba, GFS, hobbbysta, Hr. Jan Usz, izeq, Miki., oldmalarz, Pawelec134, Serengeti
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Dangerous Cache  Bike  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Historia

Na początku sierpnia 1920 - po przegranej przez wojska polskie bitwie nad Narwią i Bugiem - głównym celem bolszewickiej ofensywy stało się rozbicie sił polskich na północnym Mazowszu, a następnie zdobycie przepraw i sforsowanie Wisły na linii od Włocławka do Dobrzynia i między Płockiem a Wyszogrodem, a w konsekwencji przejęcie kontroli nad rzeką i linią kolejową warszawsko-bydgoską, którymi płynęło zaopatrzenie dla Warszawy w broń, amunicję i żywność.

W ramach przygotowań do obrony przez stronę polską, we Włocławku zaprojektowano budowę dużego przedmościa, które miało być obsadzone załogą w sile co najmniej dywizji. Przedmoście kształtem przypominało łuk o promieniu około 5 km i długości około 18 km.
Na lewym brzegu Wisły zaprojektowano ufortyfikowanie wylotu mostu, który zgodnie z wytycznymi miał być przygotowany do spalenia lub wysadzenia.
Most został zaminowany, ale brakowało urządzenia do detonacji ładunku wybuchowego.

Most (po odbudowie - lata 30. XX w)Most (po odbudowie - lata 30. XX w)

Decydujący atak na przedmoście bolszewicy rozpoczęli 16 sierpnia o godz. 12:00. Na odcinku zachodnim prawym oddziały bolszewickie przełamały linie obrony słabszych liczebnie oraz słabo wyszkolonych i zaopatrzonych wojsk polskich i zaczęły kierować się na most na Wiśle. Nie powstrzymał ich także kontratak kompanii kolejowej pod dowództwem ppor. Michała Lubicz-Sawickiego (jedynie 78 żołnierzy). Bolszewicy zdołali również przełamać polskie pozycje na odcinku południowo-zachodnim (lewym), tuż przy brzegu Wisły (zobacz OP96L8 Mogiła obrońców 1920 i cmentarz ewangelicki z XVIII w.). W efekcie tych działań zmusili załogę zachodniej części przedmościa do bezładnego odwrotu i zagrozili mostowi na Wiśle.

Dowództwo wschodniego odcinka obrony zbyt późno zorientowało się w zaistniałej sytuacji przełamania linii obrony na odcinku zachodnim i dopiero ok. godz 13:00 zarządziło odwrót, by uniknąć okrążenia. W trakcie odwrotu polskie oddziały poniosły ciężkie straty. Tylko nielicznym żołnierzom udało się dotrzeć do mostu i uciec na lewy brzeg Wisły.
W efekcie krwawych walk, które trwały ok. półtorej godziny (12:00-13:30) przedmoście włocławskie oraz przyczółek mostu na prawym brzegu Wisły zostały zdobyte przez bolszewików.

Opracowanie np: Dziki Tomasz, Włocławek 1920 W obronie Wisły, wyd. Bellona 2018
Fotografie ze zbiorów Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku oraz własne.

Most po spaleniu i zawaleniu w sierpniu 1920. W tle widoczny zniszczony pałac biskupi.Most po spaleniu i zawaleniu w sierpniu 1920. W tle widoczny zniszczony pałac biskupi.

 

O miejscu

Waypoint parkingowy nr 1 wskazuje obecny koniec ul. Mostowej.

Historycznie ulica biegła dalej przez przyczółek starego mostu - zachował się częściowo stary nasyp, z elementami infrastruktury (kamienne schody), na którym opierała się konstrukcja przyczółka, przechodząca dalej łukiem w prawo w konstrukcję mostu. Pozostałości betonowych fundamentów podpór starego mostu można jeszcze odnaleźć w terenie, ale okolica została mocno "zdewastowana" przy budowie wału przeciwpowodziowego oraz ogrodzenia i infrastruktury portu zimowego.

Most - widoczny układ przyczółka (1937 - widoczna budowa mostu stalowego)Most - widoczny układ przyczółka (1937 - widoczna budowa mostu stalowego)

Idąc ścieżką po nasypie dojdziesz do wyraźnie zaznaczonego w terenie jego końca - miejsca, gdzie zaczynala się konstrukcja mostu. Odbij lekko w lewo i przy rogu ogrodzenia przejdź na wał. Możesz iść w prawo "na dziko" lub przejść pod mostem stalowym i zejść z wału po schodach po drugiej jego stronie.

Waypoint parkingowy nr 2 wskazuje miejsce do parkowania na ul. Cysterskiej u wylotu ul. Zjazdowej. Dojście z tego miejsca ścieżką wzdłuż ogrodzenia studni i nasypu mostu do schodów na wale jest krótsze, szybsze, ale mniej ciekawe.

Stojąc na kordach masz przed sobą wystające z wody pozostałości filarów mostu. Dokładnie na wprost na drugim brzegu widać wylot ulicy Gdańskiej, gdzie mieścił się lewy przyczółek mostu (zobacz OP96EW Most przez Wisłę - lewy przyczółek), z pałacem biskupim po prawej i domem z adresem Gdańska 1 po lewej stronie.

Stan obecny - pozostałości konstrukcji podpór mostuStan obecny - pozostałości konstrukcji podpór mostu

O keszu

Klipsiak 500ml. Pojemnik zawiera ołówek, pomieści też krety. Zamykaj pojemnik szczelnie i zabezpieczaj przy odkładaniu tak jak go zastała/eś, żeby następni poszukiwacze nie musieli go gonić do Gdańska ;-)
Kesz jest umieszczony na terenie zalewowym. Przy ostatnio często występujących warunkach suszy ciężko to sobie wyobrazić, ale w czasie dawniejszych roztopów wiosennych lub w innych sytuacjach powodzionych woda zalewała cały teren i sięgała do korony wału. Z kolei zimą utrudnieniem może być kra wyrzucona na brzeg rzeki. Z tych powodów oraz ze względu na bezpośrednią bliskość brzegu rzeki zalecam znacznie zwiększony nadzór nad nieletnimi keszerami i zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu kesza. Oznaczam go także odpowiednim atrybutem.
Masz wątpliwości lub warunki pogodowe nie sprzyjają - odpuść!!!

Uwaga:
Jeżeli poziom Wisły na wodowskazie WŁOCŁAWEK (152190030) przekracza 350 cm - kesz może być niedostępny.

Kesz należy do cyklu skrzynek mających upamiętnić setną rocznicę wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku oraz przybliżyć przebieg ówczesnych walk we Włocławku i okolicach.
Kesze z cyklu są oznaczone numerami dla zachowania ciągłości opisu oraz chronologii występowania związanych z nimi zdarzeń. Numeracja ta nie ma jednak znaczenia przy szukaniu - masz pełną dowolność co do wyboru kolejności ich podejmowania.

Additional waypoints
Symbol Type Coordinates Description
Parking area --- Parking 1, ul. Mostowa
Parking area --- Parking 2, ul. Cysterska
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 18x Not found 3x Note 2x All entries Show deletions