O projekcie Redzkie Inicjatywy
W czerwcu pod patronatem Fabryki Kultury w Redzie rozpoczęliśmy nabór pomysłów na inicjatywy kulturalne. Termin zgłoszeń minął 10 lipca 2019 roku. W Fabryce Kultury czekaliśmy na autorów pomysłów, służyliśmy wsparciem merytorycznym i podczas konsultacji pomagaliśmy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Jedną z wybranych w ramach głosowania inicjatyw było "Poszukiwanie skarbów z Fabryką Kultury" - czyli zajęcia, w ramach których między innymi szukaliśmy okolicznych keszy, powstała też geościeżka o nazwie Redzkie Inicjatywy.
tekst inspirowany https://fabrykakultury.pl
Dawna szkoła w Redzie
Pierwsze wzmianki o szkole w Redzie zaczynają się przed I Wojną Światową. Wówczas jeszcze na prawie lokacyjnym niemieckim, co skutkowało nauczaniem dzieci tylko niemieckojęzycznych. W 1903 roku mała izba stała się pierwszą salą lekcyjną dla siedemnastoosobowej klasy. W okresie wojennym nie prowadzono zajęć dydaktycznych. Są wzmianki, że dwóch nauczycieli działało w ruchu oporu, po wojnie uznani za zaginionych. W międzywojniu i podczas okupacji (II Wojna Światowa) nauczanie wznowiono. Według wspomnień niemieckie dzieci traktowano bardziej priorytetowo. W połowie lat 20. w Redzie było łącznie 142 uczniów, w tym 81 polskojęzycznych i 61 niemieckojęzycznych. W tym samym czasie również zawiązano placówkę w Ciechocinie, gdzie uczyło się 68 uczniów. Przed wybuchem II Wojny Światowej w 1937 roku w ciechocińskiej szkole było 98 uczniów, a w Redzie ponad 400! W dawnej szkole zajęcia prowadziło oprócz kierownika nawet sześciu nauczycieli. Przy czym nauczyciele należeli do najbardziej aktywnych działaczy kulturalno-społecznych. W pierwszych latach niepodległości szkoła była czteroklasowa, po reformie 1927 była już siedmioklasowa. Po II Wojnie Światowej pierwszym udokumentowanym kierownikiem został Konstanty Chodzeń, dzięki jego staraniom dobudowano 6 salek lekcyjnych, w szkole była bieżąca ciepła woda. W tamtym okresie był to prawdziwy postęp cywilizacyjny. Sama szkoła miała już blisko 700 uczniów. Szkoła działała aż do roku 1985 roku.
źródło książka Historia Redy (praca zbiorowa, 2006)
Kesz
Współrzędne wskazują budynek dawnej szkoły. Aby znaleźć kesza, trzeba zlokalizować rok oddania budynku do użytku, który widoczny jest na jego północno-zachodniej elewacji i zsumować wszystkie cztery cyfry. Następnie otrzymaną sumę dodajemy do tysięcznych minuty szerokości geograficznej współrzędnych startowych N 54°36,914 + (suma cyfr roku)', a następnie odejmujemy od tysięcznych minuty długości geograficznej współrzędnych startowych E 18°20,758 - (suma cyfr roku)'. Uzyskane współrzędne zaprowadzą nas do kesza.
W skrzynce czekają certyfikaty FTF, STF, TTF oraz standardowe - znalazcy.
Życzymy przyjemnego podejmowania skrzynki!
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Dom Kultury + Inicjatywy lokalne 2019