Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Afera paliwowa - OP8ZX1
Właściciel: ori
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 11-05-2019
Data utworzenia: 09-05-2019
Data opublikowania: 12-05-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 26-04-2020
100x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
172 odwiedzających
53 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Hr. Jan Usz
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Potrzebna łopatka  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W 1991 roku Hel był tłem jednej z największych afer gospodarczych w Polsce - tzw. afery paliwowej 1991, polegającej na nielegalnym wprowadzaniu do obrotu paliwa z zagranicy. W porcie wojennym marynarze i żołnierze Wojsk Ochrony Pogranicza przepompowywali paliwo z cywilnych statków na cysterny, które odjeżdżały do rafinerii w Czechowicach-Dziedzicach.

Organizatorem tego procederu był ówczesny dowódca Marynarki Wojennej Romuald Waga (jego brat to Jan Waga blisko związany z holdingiem Jana Kulczyka), a wszystko działo się za wiedzą Jędrzeja Czajkowskiego ówczesnego dowódcy 9. Flotylli Obrony Wybrzeża i Marka Brągoszewskiego - szefa sztabu 9 FOW.

Działalność "przedsiębiorczych" wojskowych kosztowała skarb państwa miliony złotych, a transport paliwa przez półwysep groził  katastrofą ekologiczną (niektóre składy miały nawet ponad 100 cystern).

Sylwester Ostrowicki, burmistrz Helu w latach 1990-91, jako pierwszy zaczął alarmować różne organy o przestępczej działalności w porcie wojennym w Helu.

Sprawa przedawniła się w 2001 roku. Nikt nie poniósł odpowiedzialności.

O skrzynce: atrybuty mówią wszystko.

Obrazki/zdjęcia
tu