Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Stacja Łapy - OP8YG0
Eigenaar: wzorowy
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 121 meter NAP
 Provincie: Polen > podlaskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 02-03-2019
Gemaakt op: 02-03-2019
Gepubliceerd op: 02-03-2019
Laatste verandering: 09-11-2023
16x Gevonden
1x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
43 x Bekeken
11 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Recommended at night  Dangerous Cache  Accessible for disabled  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Łapy to stacja węzłowa, na której do dwutorowej magistrali z Warszawy do Białegostoku dołącza jednotorowa linia z kierunku Ostrołęki. Stacja posiada 5 torów głównych, z których 3 znajdują się przy peronach. Znajduje się tu ponadto duża liczba torów bocznych, prowadzących m.in. do placu ładunkowego i rampy, a także zaplecza gospodarczego. Na stacji rozpoczynają się ponadto dwie duże bocznice, o rozbudowanych układach torowych: ZNTK oraz Cukrowni Łapy. Ruch na stacji prowadzony jest przez nastawnie "Łp" oraz "Łp1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Na stacji funkcjonuje również strażnica, obsługująca rogatki na przejeździe kolejowym w ciągu ulicy Mostowej, przecinającej tory w północnej głowicy rozjazdowej. Obsługa pociągów odbywa się z dwóch peronów, które posiadają w sumie 3 krawędzie. Połączenie peronu wyspowego z budynkiem dworca odbywa się poprzez kładkę; druga kładka łączy dwie północną i południową część miejscowości w rejonie południowej głowicy rozjazdowej.

W 1862 wraz z uruchomieniem kolei warszawsko–petersburskiej, oddano do użytku piękny dworzec kolejowy I klasy oraz wybudowany przez Francuzów warsztat naprawy parowozów oraz wagonów. Nie był on co prawda tak elegancki jak wybudowany w tym samym czasie białostocki dworzec, to jednak o niebo atrakcyjniejszy od obecnego. Inwestycje te spowodowały napływ rzemieślników i robotników nie tylko z okolicznych wiosek, ale i również z odległych ziem polskich i Cesarstwa Rosyjskiego. Wokół zaczęło tętnić życie prawie miejskie. W tzw. parku został zbudowany drewniany dom naczelnika Warsztatów. 
Niedługo po uruchomieniu linii kolejowej w przededniu powstania 1863 roku pracę konspiracyjną na terenie Łap i Białegostoku prowadził wybitny działacz Stronnictwa Czerwonych Bronisław Szwarce. W miejscowych zakładach kolejowych produkowano broń białą. W nocy z 22 na 23 stycznia 1863 r. stacja kolejowa w Łapach została zdobyta przez grupę kolejarzy z warsztatów oraz oddział powstańczy Władysława Cichorskiego "Zameczka".
Inne akcje dywersyjne były prowadzone jeszcze kilkakrotnie, ale w lipcu 1863r do Łap weszły wojska rosyjskie dowodzone przez gen. Zachara Maniukina które zakończyły rozruchy. Dekret uwłaszczeniowy władz powstańczych z 1863 roku oraz carski ukaz z 1864 roku, nie wpłynęły zbytnio na relacje społeczno-własnościowe w Łapach i okolicy. 
Zakłady naprawy wagonów istniały w Łapach pod nazwą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Łapach S.A. Inwestycje te miały decydujący wpływ na urbanizację Łap, którym 1 stycznia 1925 zostały nadane prawa miejskie. Dworzec wraz z Zakładem Naprawczym oraz powstałym w latach 1921- 1926 r nowoczesnym osiedlem kolejowym tworzyły z Łap jeden z ważniejszych węzłów kolejowych na trasie Warszawa-Białystok. 
Niestety wraz z II wojną światową i zniszczeniami jakie pozostawiła po sobie (80% zniszczeń),  zakończył się pomyślny rozwój tego miasta. W odbudowanym dworcu kolejowym, który stoi obecnie próżno szukać elegancji carskiej budowli.
Zapowiadany remont i przebudowa dworca na miarę XXI wieku być może odmieni zniszczoną , nijaką obecną architekturę i na europejskim poziomie przyjmie przyjezdnych.

 

Schemat stacji https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/e/e8/Lapy.png

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
.
.
.
.
.
Logs: Gevonden 16x Niet gevonden 1x Opmerking 0x Alle logs