Maksymilianowo to stacja węzłowa, do której od południa dochodzą dwutorowe linie z Bydgoszczy - zbudowana w latach 20. "obwodnica towarowa", prowadząca z kierunku Bydgoszczy Wschodu oraz istniejące od XIX wieku połączenie z stacji Bydgoszcz Główna, prowadzące dalej w kierunku Tczewa. Rozpoczyna się tu także budowany w latach 30. północny odcinek starej "Węglówki", biegnący w kierunku Wierzchucina. Stacja w Maksymilianowie posiada dość ciekawy układ torowy - składa się z 6 torów głównych tranzytowych, umożliwiających płynne prowadzenie ruchu. Z uwagi na znaczne długości torów głównych zasadniczych konieczne stało się zastosowanie tarcz ostrzegawczych do niektórych semaforów drogowskazowych i wyjazdowych. Po wschodniej stronie stacji powstała także grupa sześciu torów dodatkowych, obecnie posiadająca wjazd tylko od strony północnej. Dalej na wschód od nich znajduje się dość rozległa baza torowa Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno -Torowego. Ruch pociągów na stacji prowadzony jest przez nastawnię "Mj", która znajduje się w jej południowej części i posiada urządzenia przekaźnikowe. Pamiątką po dawnych urządzeniach SRK są do dziś budynki 6 starych nastawni, w większości nieużywane. Obsługa podróżnych może odbywać się z 5 krawędzi, zlokalizowanych przy 3 peronach. W północnej części stacji znajduje się baza PKP Energetyka oraz bocznica jednostki wojskowej.
Obok tej bazy mieszczącej się na ulicy energetycznej rozpoczyna się nasyp kolejowy. Jeśli będziemy nim podążać, to po 450 metrach dojdziecie do ruin mostu na którego północnej części umieszczony jest kesz, w którym umieściłem kilka fantów. Kesza podejmujemy od góry, myślę, że miejsce ukrycia stojąc na górze stanie się oczywiste. Uważajcie - trochę wysoko :)
Jeśli niekoniecznie lubicie zgiełk i hałas miasta, lubicie spokojne miejsca, lasy i ciszę, którą zakłóca tylko ruch osobowy i towarowy linii kolejowej nr 131 i 201, lubicie ładne widoki i wypady w plener to miejsce jest dla Was.