Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Litera T#7 Most kolejowy nad Borują - OP8L4E
Owner: Limek
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 192 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-03-2017
Date created: 11-03-2017
Date published: 31-03-2017
Last modification: 31-03-2017
28x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
56 visitors
22 x rated
Rated as: Average
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Most kolejowy w Bytowie – most nad rzeką Borują w Bytowie na Kaszubach z ok. 1884 roku. Był jednym z elementów linii kolejowej mającej biec od Bytowa do Miastka. Jej budowę rozpoczęto pod koniec XIX wieku.

Historia

Istnieje kilka wersji historii tego mostu. Jedna mówi o tym, że na moście nigdy nie położono torów i nie przejechał po nim żaden pociąg, prawdopodobnie wskutek błędnie poprowadzonej linii kolejowej, która "nie trafiła" na most.

Legenda natomiast głosi, że tory kolejowe zostały przeniesione kilkadziesiąt metrów dalej, gdyż podczas budowy mostu zginął jeden z robotników. Do budowy mostu niemieckie władze zatrudniły włoskich inżynierów. Budowa była niezwykle skomplikowana, gdyż filary kamienno-ceglanej budowli miały stanąć na bardzo grząskim terenie, wypełnionym grubą warstwą torfu. Dlatego specjaliści postanowili wydrążyć głębokie studnie sięgające piaszczystego podłoża. Następnie wypełniano je masą kamienno-cementową. W trakcie budowy jednej z nich zdarzył się tragiczny wypadek. Do studni niespodziewanie wdarła się woda z mułem, porywając pracującego w niej włoskiego robotnika. Koledzy nie zdążyli wyciągnąć jego ciała, nim studnię wypełniła cementowa masa. Wiadukt stał się dla nieszczęśnika miejscem wiecznego spoczynku ściągając, na most nieszczęście.

Najnowsza wersja historii mostu pojawiła się stosunkowo niedawno. Podczas prowadzenia procedury przejęcia przez Gminę Bytów zabytkowego mostu nad rzeką Borują urzędnicy Wydziału Gospodarki Przestrzennej dotarli do dokumentów opracowanych przez Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie, obalających wcześniejsze przekonanie, iż most nigdy nie spełniał funkcji mostu kolejowego[1]. W dokumentach źródłowych znajdujemy informację, iż most eksploatowany był zgodnie z przeznaczeniem przez okres około 30 lat (do dawnego dworca przy obecnej ul. Stary Dworzec). W końcu XIX i na początku XX wieku, kiedy Bytów zyskał rangę węzła kolejowego (połączenie z Kościerzyną i z Lęborkiem) i gdy budowano linię kolejową do Miastka w 1909 r. narodziła się potrzeba przebudowy infrastruktury kolejowej w Bytowie. Zbudowano nowy dworzec a tory poprowadzono sztucznym nasypem, około 150 m na południe od mostu.

Konstrukcja

Konstrukcja mostu wzorowana jest na rzymskich akweduktach. Składa się z sześciu ceglanych przęseł łukowych, które opierają się na murowanych granitowych podporach. U szczytu filarów budowli znajdują się płaskorzeźby wykonane z piaskowca przedstawiające charakterystyczne herby kolei pruskich, 2 x Bytowa, Pomorza, Rzeszy oraz Prus.

Ciekawostki

W latach 20. XX wieku most znalazł się na pieniądzach zastępczych Bytowa o nominale 2 marki wydawanych w czasie wielkiego kryzysu.

 

Skrzynka należy do projektu BYTÓW którego skrzynki ułożą napis BYTÓW od lasów k.Struszewa aż do Bytowa.Litery ze skrzynkami będą pojawiały się każdego ostatniego dnia miesiąca zaczynając od stycznia i kończąc na czerwcu.Projekt jest realizowany w ramach projektu "Zdolni na starcie" Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Bytowie, mającego na celu promocję miasta Bytów wraz z okolicami

Litera T poświęcona jest miejscom w Bytowie które koniecznie trzeba odwiedzić!

PS.Tą literę polecam podejmować od strony Świerkówka gdyż od tej strony droga jest lepsza :)

Additional waypoints
Stage Symbol Type Coordinates Description
2 Physical point --- Tu szukaj kesza
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Tu szukaj
Log entries: Found 28x Not found 0x Note 0x All entries