Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Falubaz (DA-30) - OP8C3M
Owner: d.ana88
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 93 m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 19-09-2015
Date created: 16-09-2015
Date published: 19-09-2015
Last modification: 19-09-2015
34x Found
0x Not found
2 notes
watchers 1 watchers
48 visitors
28 x rated
Rated as: Excellent
3 x recommended
This cache is recommended by: borek99, czolgista171, night_time
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Budynki powojennej Lubuskiej Fabryki Zgrzeblarek Bawełnianych wybudowane zostały w 1880 r. W czasie II wojny światowej weszły w skład przemysłu zbrojeniowego. Pierwsza fabryka /odlewnia/ Ernesta Bobrowskiego przy ul.Dąbrówki i druga przy ul.Dąbrowskiego Christ&CO. Po wojnie fabryka powstała na bazie zakładu przy ul.Dąbrówki /nie istnieje/ przyjętego od władz wojskowych w VIII.1945 r i otrzymała nazwę Odlewnia Żeliwa i Fabryka Maszyn Rolniczych.. Przystąpiła ona do produkcji odlewów płyt kuchennych , rusztów do pieców itp. W międzyczasie grupa pionierska przystąpiła do uporządkowania obiektów przy ul.Dąbrowskiego./obecnie adres ul.Osadnicza/, które znajdowały się w stanie poważnego zniszczenia. W latach 1947-1949 r kosztem blisko pół miliarda złotych odbudowano zakład i wyposażono w 120 obrabiarek i inne maszyny. W 1948 r przyjmuje nazwę Lubuska Fabryka Zgrzeblarek Bawełnianych "FALUBAZ". Uroczyste otwarcie odbudowanego zakładu nastąpiło 22 lipca 1949 r. i rozpoczęto produkcję zgrzeblarek. Od polowy lat 50 - tych LFZB "FALUBAZ" był jednym z najpoważniejszych w kraju producentów maszyn włókienniczych.
W okresie 30 lat wyprodukowano w tej fabryce około 80 typów maszyn włókienniczych, w tym całą rodzinę zgrzeblarek pokrywkowych do przerobu włókien bawełnianych oraz kilka typów wilków zgrzeblących. W roku 1965 zakład zatrudniał około 2 tys. pracowników. A swoje maszyny eksportował do 17 krajów świata. Od roku 1993 po przemianach w Polsce zakład podupadł. W 1999 r powstała nowa Firma FALUBAZ.SA która w tej samej siedzibie kontynuuje rozpoczętą w 1947 r produkcję maszyn i urządzeń włókienniczych..Jako ciekawostkę podaję,ze pionierem odbudowy zakładu już w 1946 r był mój ojciec /na zdjęciach/ a ja przepracowałam w tym zakładzie 22 lata od 1964 r.

LUB

Sekcja motocyklowa powstała w 1946 roku i przez pierwsze kilka miesięcy należała do Milicyjnego Klubu Sportowego. Pierwsze zawody żużlowe odbyły się 20 października 1946 roku i rywalizowano w zawodach z podziałem na klasy od 100cm³ do ponad 350 cm³. Zawody rozgrywano na bieżni stadionu przy ulicy Wrocławskiej, a długość okrążenia wynosiła 450 m. Na początku 1947 roku żużlowcy i motocykliści przeszli pod skrzydła Motoklubu Unii Poznań, tworząc w Zielonej Górze filię tego klubu. W latach 1946-1954 w Zielonej Górze istniała sekcja motocyklowa, której zawodnicy startowali w wyścigach żużlowych lub motocyklowych, drużyna Unii, a później Stali Zielona Góra, rywalizowała w Poznańskiej Lidze Okręgowej. Najsłynniejszym zawodnikiem zielonogórskiej drużyny był wówczas Jerzy Błoch. Niestety problemy sprzętowe, jak i brak prawdziwego stadionu żużlowego sprawiły, iż na kilka lat sport żużlowy zniknął z mapy miasta.

Budowa stadionu się przeciągała, jednak w LPŻ-cie znaleźli się ludzie, którzy nie tylko postanowili utworzyć sekcję żużlową, ale również dokończyć budowę stadionu. Tym sposobem na wiosnę 1957 roku ukończono budowę toru żużlowego, a drużyna pod nazwą LPŻ Zielona Góra zainaugurowała występy w rozgrywkach III ligi. W 1960 roku LPŻ walczy już w II lidze.

W 1961 roku klub zmienia nazwę na Zgrzeblarki i od tego czasu patronat nad drużyną żużlową przejmuje Lubuska Fabryka Zgrzeblarek Bawełnianych. Pierwszy awans do I ligi drużyna uzyskuje w sezonie 1964, lecz przygoda z najwyższą klasą rozgrywkową trwała zaledwie dwa lata. Na początku lat 70. drużyną Zgrzeblarek Zielona Góra odnosi pierwsze sukcesy – jest to czas kolejnej zmiany nazwy, w sezonie 1973 zespół występuje pod nazwąFalubaz. W sezonie tym drużyna zdobywa brązowy medal drużynowych mistrzostw Polski, jednak przez kolejne cztery lata drużyna balansuje między I ligą, a II ligą. Początkowo nazwa Falubaz nie przypadła do gustu kibicom, jednak w dniu dzisiejszym jest to najpopularniejsze określenie klubu żużlowego z Zielonej Góry. Zespół Falubazu największe sukcesy odniósł w latach 80., zdobywając 3 tytuły DMP w sezonach 1981, 1982 i 1985, a zawodnicy Falubazu zdobyli liczne trofea w zawodach par i indywidualnie.

W 1991 roku klub przejmuje zielonogórski biznesmen Zbigniew Morawski. Klub pod nową nazwą pochodzącą od nazwiska właściciela „Morawski Speedway Team” już w pierwszym sezonie zdobywa mistrzostwo Polski, a na stadionie w Zielonej Górze odbywają się niezwykle ciekawe imprezy, m.in. rewanż za finał mistrzostwa świata par na żużlu oraz mecz drużynowych mistrzów swoich krajów – Morawskiego i brytyjskiego Wolverhampton.

Czasy świetności nie trwały jednak długo, główny sponsor nie był w stanie udźwignąć kosztów prowadzenia klubu żużlowego i w 1994 spadł z I ligi. W następnym roku klub przystąpił do rozgrywek II ligi z zupełnie innym zarządem oraz z nową nazwą – Zielonogórski Klub Żużlowy. Do skrótu „ZKŻ” w przeciągu następnych 15 lat dodawano nazwy sponsorów, m.in. Polmos-Beram, Polmos, Quick-Mix, Kronopol. W latach 1995-2007 klub z Zielonej Góry balansował pomiędzy pierwszą a drugą ligą, spadając i awansując. Dopiero w 2008 roku ZKŻ powrócił do ligowej czołówki zdobywając brązowy medal drużynowych mistrzostw Polski.

W 2009 roku do nazwy drużyny powrócił historyczny człon – Falubaz. W tym samym sezonie żużlowcy z Zielonej Góry wywalczyli tytuł mistrzów Polski w drużynie i w parach.

W 2010 roku klub pomimo słabego początku sezonu (cztery porażki w pierwszych czterech meczach sezonu), awansował do finału drużynowych mistrzostw Polski, gdzie przegrał z Unią Leszno.

W roku 2011 sponsorem ZKŻ została firma Stelmet, a klub zgłosił do rozgrywek drużynę pod nazwą Stelmet Falubaz Zielona Góra. Sezon 2011 sportowo dla drużyny był znakomity, gdyż zawodnicy pod wodzą trenera Marka Cieślaka wywalczyli po raz szósty w historii klubu tytuł drużynowego mistrza Polski, rewanżując się tym samym Unii Leszno za porażkę w finale z poprzedniego roku.

W 2012 roku klub zajął w rozgrywkach ligowych czwarte miejsce, ulegając w dwumeczu o brązowe medale Unibaksowi Toruń.

Sezon 2013 był 36. sezonem startów Falubazu w najwyższej klasie rozgrywkowej, który okazał się udanym w końcowym rozrachunku, gdyż ekipa trenera Rafała Dobruckiego zdobyła siódme w historii klubu drużynowe mistrzostwo Polski pokonując w niespotykany sposób toruński Unibax (w dwumeczu 83:46 - ekipa Unibaksu zrezygnowała z rywalizacji w rewanżowym meczu finału i sędzia przyznał walkower 40:0 dla Falubazu, w pierwszym meczu na Motoarenie w Toruniu padł wynik 46:43 dla Unibaksu).

W roku 2014 sponsorem tytularnym ZKŻ została firma SPAR, a klub zgłosił do rozgrywek drużynę pod nazwą SPAR Falubaz Zielona Góra

 

Skrzynka:

Kesz w pobliżu kordów (10m).

 

Pamiętaj o spisaniu liczby potrzebnej do finału.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints