Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
PAROWÓZ SERII LAS W PARKU MIEJSKIM - OP88CL
Właściciel: Biała_Flaga_
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 134 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 16-04-2015
Data utworzenia: 16-04-2015
Data opublikowania: 16-04-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 24-07-2015
16x znaleziona
0x nieznaleziona
3 komentarze
watchers 0 obserwatorów
5 odwiedzających
9 x oceniona
Oceniona jako: dobra
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Harry_Hole
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

 

PAROWÓZ SERII LAS W PARKU MIEJSKIM

  

 

 

Parowóz stoi jako pomnik w Parku przy Alejach Powstańców Wielkopolskich.

 

Przebieg służby:

 

1958 r. - Żwirownia Ełk , następnie cukrownia Zduny (linia Błaszki-Cielce

 

25.08.1983 r. - skreślony z inwentarza

 

23.10.1984 r. przywieziony do Ostrowa Wlkp. i po renowacji ustawiony jako pomnik przed Technikum Kolejowym

 

15.10.2009 r. - przewieziony do parku miejskiego

 

 

Trochę informacji o Parowozach LAS:

  

Las – polski parowóz wąskotorowy, produkowany w latach 1948-1958, przeznaczony do pracy głównie na kolejach leśnych o prześwicie toru 600/700/750/760 mm. Parowóz posiadał układ osi i silników Cn2t.

 

Parowóz został skonstruowany w latach 1947-48 w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie na bazie parowozu Ryś konstrukcji niemieckiej. Główną zmianą było zastosowanie trzech osi w miejsce dwóch, przez co nacisk na szyny zmniejszył się o 1,5 t przy zachowaniu takiej samej mocy i siły pociągowej. Dzięki temu, parowóz mógł być eksploatowany na liniach o słabszej nawierzchni, zwłaszcza kolejach leśnych, dlatego otrzymał fabryczną nazwę Las. Pierwsze dwa prototypowe parowozy wyprodukowano w 1948 roku. Na kolejach leśnych i przemysłowych bywały oznaczane serią Ty, wzorem oznaczeń PKP, aczkolwiek parowozy te nie pracowały na PKP. 

Ogółem do 1958 roku wyprodukowano ich w Fabloku 640 sztuk. Podstawową wersją był parowóz na tor szerokości 600 mm, ale opracowano także wersje na inne szerokości toru, 750, 760 i 785 mm. Na tor 750 mm zbudowano ok. 120 parowozów 

Parowozy tego typu używane były głównie do transportu towarowego podczas produkcji i obróbki drewna, rzadko do przewozów osobowych. Obecnie zachowało się w Polsce kilkanaście egzemplarzy jako pomniki oraz czynny parowóz w Rudach Raciborskich. Wśród zachowanych jest 9 lokomotyw na tor 600 mm i 6 na tor 750 mm.

Niewielką liczbę lokomotyw wyeksportowano - 30, z tego 6 do Bułgarii, 4 do Albanii, 18 do Rumunii , 2 do Chin. Począwszy od lat 80., około 15 lokomotyw sprzedano do krajów zachodnich po wycofaniu ze służby w Polsce, dla służby na różnych kolejach turystycznych lub jako eksponaty.

 

Przy okazji zachęcam do spaceru po parku na terenie którego znajdują się pomniki przyrody Klon srebrzysty (Acer saccharicum) rośnie przy alejce w północna zachodnim krańcu parku, blisko skrzyżowania al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Ledóchowskiego. Drzewo to pochodzi ze wschodniej części Ameryki Północnej. Uznany za pomnik przyrody 20.02.1989 r. Przy wschodnim krańcu parku, 8 m od ul. Piłsudskiego rośnie lipa srebrzysta (Tilia tomentosa), objęta ochroną od 15.02.1982 r.

 

W parku można również spotkać : wiewiórki, kaczki krzyżówki, łyski, szpaki, sroki, kosy, kwiczoły, kawki, pustułki, oknówkę, jaskółki i liczne owady. W stawie żyją plocie i wzdręgi.

 

 Źródła materiałów:

http://www.pasjonaci-kolei.pl/historia/tabor-na-kolejach-w%C4%85skotorowych/parow%C3%B3z-serii-las47/

 http://rail.phototrans.eu/14,75391,0,FabLok_Las_Ty_1884.html

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Locomotive_Las47_fr

om_park_in_Ostrow_Wielkopolski_side_view.jpg

 http://www.parki.org.pl/parki-miejskie/park-miejski-w-ostrowie-wielkopolskim

 

 O KESZU:

Pojemnik schowany pod kordami ,  nisko. W środku znajduje się logbook , długopis ,  certyfikaty dla trzech pierwszych znalazców , a także kilka fantów na wymianę. Proszę o ostrożne podejmowanie kesza , w ciągu dnia kręci się tam dużo ludzi , a także  o dokładne zamaskowanie pojemnika po odłożeniu. W razie problemu dodatkową podpowiedź znajdziecie w spoilerze.

 

 

POWODZENIA ! ;-)

 

 

 

Obrazki/zdjęcia
PAROWÓZ LAS
Gdzieś tutaj..