Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
WWK: Wrocław Nadodrze - OP85YA
Odertorbahnhof | Wrocławski Węzeł Kolejowy - Stacja (51)
Owner: xytras
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: -4942 m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Temporarily Unavailable
Date hidden: 13-11-2014
Date created: 10-11-2014
Date published: 13-11-2014
Last modification: 03-02-2024
110x Found
2x Not found
0 notes
watchers 8 watchers
94 visitors
76 x rated
Rated as: Excellent
12 x recommended
This cache is recommended by: art_noise, Driver, GFS, gura, j_janus, krogulec, martamatylda, plus_Amelka, Pyśka, Serengeti, slavo1, tbm
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Recommended at night  Bike  One-minute cache  Take something to write  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

  


WWK: Wrocław Nadodrze

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 51 na mapie

Rok budowy: 1868; Nazwy historyczne: Breslau Oderbahnhof (1868 - 1875), Breslau Odertor (1876-1900, 1910 - 1915, 1931 - 1945), Breslau Odertorbahnhof (1901 - 1909, 1916 - 1930), Wrocław Nadodrze od 1945) 


Wrocław Nadodrze - stacja kolejowa i przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych dworców, powstały w 1868 wg. projektu Hermanna Grapowa.

Pierwsza próba połączenia Wrocławia (przez Oleśnicę, Kluczbork, Lubliniec) z terenami Górnego Śląska została podjęta przez Kolej Opolsko-Tarnogórską (Oppeln-Tarnowitzer Eisenbahn) już w 1855 r. Dopiero jednak po rezygnacji (w 1859 r.) Kolei Górnośląskiej z koncesji na to połączenie ponownie podjęto ten pomysł. Koncesję uzyskano w dn. 13.11.1865 r. ubiegając tym samym wysiłki utworzonego około 1862 r. Towarzystwa Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oderufer-Eisenbahngesellschaft). Ostatecznie obie spółki połączyły się w 1868 r. pod nazwą tej ostatniej. 

Jednotorowy szlak do stacji Wrocław Nadodrze wyprowadzono z Fosowskich a otwarcie ruchu nastąpiło 15.11.1868 r. (chociaż na odcinku Nadodrze-Oleśnica już 28.05.1868 r.). Drugi tor szlaku  do Oleśnicy wybudowano prawdopodobnie przed 1886 r. Po modernizacji Dworca Głównego (Breslau Hauptbanhof) w latach 1901-1905, przyszła kolej na modernizację stacji Wrocław Nadodrze (w 1912 r.). W ramach modernizacji wybudowano nowe perony i tunele oraz przebudowano część towarową. Prace te przerwał wybuch I wojny światowej. Dokończono je w latach 20-tych ubiegłego wieku.

 

 

W latach 1967-1970 nastąpiła przebudowa urządzeń sterowania ruchem. Na nastawni dysponującej WN zamontowano urządzenia typu E (Ericsson) a na nastawni wykonawczej (WN1) pozostawiono zmodernizowane urządzenia suwakowe typu VES. Jest to jedna z niewielu nastawni wyposażona w takie urządzenia. W 1972 nastąpiła elektryfikacja linii Kalety-Lubliniec-Kluczbork-Wrocław Nadodrze (otwarcie nastąpiło w dn. 11.09.1972r.)

Lata 70 i 80 to czas kiedy na naszej stacji panował wzmożony ruch tak pasażerski jak i towarowy. Z dworca rozpoczynały bieg pociągi relacji Wrocław Nadodrze-Trzebnica i Wrocław Nadodrze-Opole zaś na torach części towarowej funkcjonowała górka rozrządowa.

Obecnie stacja posiada 13 torów czynnych, 5 torów zamkniętych, około 50 zwrotnic i sygnalizatorów oraz wagę.

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *nadodrze.strefa.pl *fotopolska.eu *dolny-slask.org.pl

 Hall of Fame: FTF: j_janus STF: straznik TTF: LotTrzmiela

 

Kesz:

Skrzynka znajduje się na kordach i zawiera jedynie logbook, zatem weź koniecznie coś ze sobą do pisania. Do jej znalezienia atrybuty powinny Wam w zupełności wystarczyć.

Swobodne szukanie możliwe jest raczej nocą ze względu na ruchliwą okolicę. Powodzenia!

Pictures
nocą
od peronu
archiwalne #1
archiwalne #2