Żyję na Bródnie. Gdy o tym głośno mówię, często słyszę psioczenie w stylu: "nienawidzę tych klatek, tej hołoty". Mówią, że dzielnica ciągnie do bezmyślnego życia, siedzenia na ławce, palenia papierosów i picia piwa. Ja Bródno uwielbiam, ze względu na jego bogatą i mało znaną historię nie tylko tą w księgach zapisana, al i moja prywatną, osobistą.
Kesze z cyklu "Kocham Bródno" mają pokazać historię i miejsca Bródna, które w jakiś sposób są mi bliskie lub uważam, że są warte zobaczenia oraz ciekawe. Zapraszam na spacer po moim Brodnie.
W roku 1862 doprowadzono do prawobrzeżnej Warszawy linie kolejowe:
- z Petersburga do Dworca Wileńskiego
- z Kijowa i Moskwy (Kolej Terespolska) do Dworca Wschodniego. Po wniesieniu w 1875 roku mostu kolejowego łączącego oba brzegi Wisły, wybudowana została w 1877 roku prawobrzeżna Kolej Nadwiślańska łącząca Dęblin z Mławą i granicą pruską.
Budynek stacji Warszawa Praga wybudowany został w 1887 roku, w czasie ogromnej rozbudowy praskiego i wolskiego węzła kolejowego. Obsługiwał nowo wybudowana linię do Mławy. Stąd podróżowano także do lewobrzeżnej Warszawy - przez most kolejowy pod Cytadelą. stacja była wykonana w konstrukcji drewnianej, gdyż usytuowana była w esplanadzie twierdzy i umocnień śliwickich. Przylegała swą 60-cio metrową długością do zadaszonego peronu, w środku posiadała wysoki, przelotowy hal kasowy i poczekalnię. Budynek oflankowany był dwiema wieżyczkami z iglicami. Całość oszalowana profilowanymi deskami z ozdobnym wykończeniem naroży i obramowań otworów, stwarzała wrażenie uzdrowiskowej architektury Nałęczowa. Obiekt stał w otoczeniu wysokich drzew.
Dziś po tamtym budynku nie ma śladu. Stacja Warszawa Praga jest jedną z trzech stacji rozrządowych na terenie Warszawy i największą z nich. Stacja posiada 2 górki rozrządowe, do obsługi połączeń północ-południe. Na stacji zatrzymują się pociągi Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej w relacji Warszawa-Legionowo. Do stacji PKP Warszawa Praga można dojechać autobusem 204 (PKP Praga). W 2009 r. stacja została zmodernizowana, rozebrano stary peron przy torach dla linii dalekobieżnych. Ruch dalekobieżny aktualnie odbywa się po tych samych torach, co podmiejski.
Polecam podejmowanie tego kesza w dzień. Taki widok szkoda przegapić ;)