Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Lotnisko Krzewica - GeoHotel - OP83ZN
Historia zestrzelonego Mustanga.
Właściciel: sodix
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 167 m n.p.m.
 Województwo: Polska > lubelskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 18-08-2014
Data utworzenia: 19-08-2014
Data opublikowania: 19-08-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2014
37x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 3 obserwatorów
62 odwiedzających
29 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: biniolzabrze, buuka
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  GeoHotel  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Lotnisko polowe w Krzewicy zostało wybudowane przez Niemców podczas drugiej wojny światowej w ramach przygotowań do „Operacja Barbarossa”, której celem był atak na ZSRR.

Starsi mieszkańcy wsi pamiętający lata II wojny światowej, do dzisiejszego dnia opowiadają o tym jak to Niemcy z pobliskiego lotniska w jednym dniu zestrzelili dwa amerykańskie samoloty. Zdarzenie to miało miejsce w dniu 21 czerwcu 1944 roku, kiedy niemieccy piloci stacjonujący na lotnisku w Krzewicy wystartowali (Bf 109) do lotu bojowego na przechwycenie wyprawy amerykańskich bombowców biorących udział w lotach wahadłowych nad terytorium okupowanej Polski. Jednym z zestrzelonych samolotów był Boeing B-17 Flying Fortress (Latająca Forteca), której dziesięcioosobowa załoga uratowała się skacząc na spadochronach. Drugim zestrzelonym samolotem tego dnia był amerykański myśliwiec P-51B Mustang pilotowany przez pilota porucznika Franka T. Sibbetta lecącego w osłonie wyprawy bombowej, który po stoczeniu walki powietrznej z niemieckimi myśliwcami został zestrzelony i zdołał się katapultować, lecz wskutek odniesionych ran zmarł w węgierskim szpitalu wojskowym. Pilot został pochowany w Międzyrzecu Podlaskim na cmentarzu katolickim. Więcej na ten temat: http://groby.radaopwim.gov.pl/grob/8110/

W okresie powojennym lotnisko było wykorzystywane od 1952 roku jako trawiaste wojskowe lądowisko polowe-szkolne. Stacjonowały tu okresowo różne pułki, m.in jedna z eskadr 59 Pułk Szkolno-Bojowego z Białej Podlaskiej. I chociaż w bazie zmieniali się ludzie i sprzęt, charakter lotniska pozostawał wciąż ten sam i pozostał do samego końca jego istnienia jako trawiaste wojskowe lądowisko polowe-szkolne.

W lesie przylegającym do lotniska do tej pory można trafić na ruiny dawnej bazy lotniczej, z której w pewnym momencie zaczęli korzystać również harcerze, przyjeżdżając tu na obozy letnie.

Koordynaty wskazują budynek lotniska, z którego rozpościera się piękny widok na pola, będące niegdyś pasem startowym. Należy wejść do budynku z prawej strony, tam korytarz poprowadzi Was do ostatniego pomieszczenia, gdzie w jednym z otworów kominowych ukryta jest skrzynka:)Spojler wskazuje dokładne miejsce.

W skrzynce parę zabawek, gadżetów i dwa GeoKrety :)

 

PS. Trzeba obkeszować te tereny - białe plamy :)

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Budynek lotniska
Dawny pas startowy
"W ciemnym kącie korytarza..." ;)
Spoiler