Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Port wojenny Hel - OP7CC5
Właściciel: kepahel
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 0 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 19-02-2014
Data utworzenia: 19-02-2014
Data opublikowania: 19-02-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 26-08-2018
169x znaleziona
13x nieznaleziona
12 komentarze
watchers 7 obserwatorów
246 odwiedzających
124 x oceniona
Oceniona jako: dobra
4 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: maciejan, mah0708, Mitsubishi, veg1
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Dostępna w określonych godzinach lub płatna  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Port wojenny Hel – polski port wojenny nad Morzem Bałtyckim, w południowej części Mierzei Helskiej, położony w woj. pomorskim, w Helu. Obecnie port jest jedną z baz Marynarki Wojennej. Zarządza nim oddział logistyczny Punkt Bazowania Hel, który zabezpiecza funkcjonowanie jednostek w garnizonach Hel i Władysławowo. Jednostka ta wchodzi w skład 3. Flotylli Okrętów.

Położenie

Port wojenny jest położony w południowej części Mierzei Helskiej, przy zachodniej stronie cypla mierzei, przy wschodnim wybrzeżu Zatoki Puckiej. Port wojenny znajduje się na zachód od układu miejskiego Helu oraz na północny zachód od portu morskiego Hel.

Zachodni falochron portu przebiega w osi tzw. Helskiego Haku, na wysokości którego znajdowała się pierwsza osada helska, tzw. Stary Hel.

Historia

W 1931 roku została rozpoczęto budowa portu wojennego, którą zajęło się konsorcjum polsko-francuskie. Projekt portu został opracowany przez Włodzimierza Szawernowskiego. Do 1939 roku zbudowano basen o wymiarach 400 x 300 m z nabrzeżem obsługowym o szerokości 45 m. Wokół portu powstała infrastruktura portowa na potrzeby bazy morskiej. W odległości 1,5 km od portu w kierunku północnym została zbudowana podziemna elektrownia. Także na północ w pobliskim lesie powstały schrony amunicyjne, minowe oraz torpedowe. Dalej na zachód od schronów zostały zbudowane podziemne zbiorniki paliwa, połączone z nadbrzeżem portu za pomocą rurociągu.

Po II wojnie światowej port był modernizowany. Powstał m.in. następny basen z główką wejściową. Na nabrzeżu portowym został umieszczony kuter pościgowy "Batory", na którym w nocy z 1 na 2 października 1939 r. szesnastu obrońców Helu przełamało potrójną blokadę okrętów niemieckich. Następnie przedostali się do portu Klintehamn na Gotlandii. Kuter jest obecnie najstarszym zachowanym polskim okrętem.

Tuż za portem znajduje się wrak zwodowanego w 1951 r. w ZSRR niszczyciela "Skoryj", który od 1958 r. służył w polskie Marynarce Wojennej. Nosił on wtedy nazwę swojego przedwojennego poprzednika ORP "Wicher".

31 grudnia 2007 roku sformowano oddział Punkt Bazowania Hel, który przejął zadania Komendy Portu Wojennego Hel.

 

Skrzynka została ukryta na samym końcu falochronu wojskowego.

 

Port wojskowy jest dostępny dla turystów 

 

Dodatkowe atrybuty skrzynki

 

 

Geokret

Geokret  wysoka kaczka - Całkowity dystans: 219 km

Obrazki/zdjęcia
Wejście do portu
Port
Spojler