Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska - OP6A80
Przystanek Olkusz
Eigenaar: teo83
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 359 meter NAP
 Provincie: Polen > małopolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 21-06-2013
Gemaakt op: 19-06-2013
Gepubliceerd op: 20-06-2013
Laatste verandering: 30-09-2013
73x Gevonden
9x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
83 x Bekeken
53 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

W 1885 roku oddano do użytku linie kolejową przebiegającą od Dęblina przez Radom, Bzin (Skarżysko-Kamienna), Kielce, Olkusz, Sławków, Strzemieszyce do Dąbrowy Górniczej- Huta "Bankowa".   Miała ona również  odgałęzienia z Bzina przez Końskie i Opoczno do Koluszek oraz w przeciwnym kierunku do Ostrowca i Bodzechowa, a także ze Strzemieszyc przez Kazimierz Górniczy do miejscowości Maczki. Ponieważ Dęblin zwał się wówczas Iwanogrodem, kolej te nazwano Iwanogrodzko-Dąbrowską.

Budowano ją przez trzy lata siłami 18 tys. robotników. Była to najdłuższa linia kolejowa w ówczesnej Rosji i liczyła 433 wiorsty (461,9km). Zgodnie z zaleceniami ministra wojny, linia miała rosyjską szerokość toru (1524 mm) oraz przebiegała przez dwa tunele, które w razie wkroczenia wojsk nieprzyjacielskich do Królestwa Polskiego mogłyby zostać łatwo zniszczone, tym samym blokując transport kolejowy na linii. Na jeden z tych tuneli znajdujących się pod Miechowem  warto zwrócić szczególna uwagę, ponieważ budowa jego na ówczesne czasy była prawdziwym wyzwaniem technicznym- ma on 746 metrów długości i ponad 5 szerokości.

Wśród 25 budynków stacyjnych znalazła się okazała stacja w Olkuszu, a także Wolbromiu i Sławkowie.

Obecnie dworzec w Olkuszu popada w ruinę, kasy biletowe wraz z poczekalnią zostały zamknięte w maju 2012 roku. 

/źródło: Przewodnik po ziemi olkuskiej; O.Dziechciarz/

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Dworzec w 1939 r /żródło: starafotka.republika.pl/
Dworzec obecnie
Dworzec dzis