Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska - OP6A80
Przystanek Olkusz
Właściciel: teo83
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 359 m n.p.m.
 Województwo: Polska > małopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 21-06-2013
Data utworzenia: 19-06-2013
Data opublikowania: 20-06-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 30-09-2013
73x znaleziona
9x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 2 obserwatorów
83 odwiedzających
53 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W 1885 roku oddano do użytku linie kolejową przebiegającą od Dęblina przez Radom, Bzin (Skarżysko-Kamienna), Kielce, Olkusz, Sławków, Strzemieszyce do Dąbrowy Górniczej- Huta "Bankowa".   Miała ona również  odgałęzienia z Bzina przez Końskie i Opoczno do Koluszek oraz w przeciwnym kierunku do Ostrowca i Bodzechowa, a także ze Strzemieszyc przez Kazimierz Górniczy do miejscowości Maczki. Ponieważ Dęblin zwał się wówczas Iwanogrodem, kolej te nazwano Iwanogrodzko-Dąbrowską.

Budowano ją przez trzy lata siłami 18 tys. robotników. Była to najdłuższa linia kolejowa w ówczesnej Rosji i liczyła 433 wiorsty (461,9km). Zgodnie z zaleceniami ministra wojny, linia miała rosyjską szerokość toru (1524 mm) oraz przebiegała przez dwa tunele, które w razie wkroczenia wojsk nieprzyjacielskich do Królestwa Polskiego mogłyby zostać łatwo zniszczone, tym samym blokując transport kolejowy na linii. Na jeden z tych tuneli znajdujących się pod Miechowem  warto zwrócić szczególna uwagę, ponieważ budowa jego na ówczesne czasy była prawdziwym wyzwaniem technicznym- ma on 746 metrów długości i ponad 5 szerokości.

Wśród 25 budynków stacyjnych znalazła się okazała stacja w Olkuszu, a także Wolbromiu i Sławkowie.

Obecnie dworzec w Olkuszu popada w ruinę, kasy biletowe wraz z poczekalnią zostały zamknięte w maju 2012 roku. 

/źródło: Przewodnik po ziemi olkuskiej; O.Dziechciarz/

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Dworzec w 1939 r /żródło: starafotka.republika.pl/
Dworzec obecnie
Dworzec dzis