Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Zajezdnia Chocianowice - OP60B9
Zajezdnia Chocianowice
Właściciel: lukooo
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 40 m n.p.m.
 Województwo: Polska > łódzkie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Zarchiwizowana
Czas: 0:05 h    Długość trasy: 0.01 km
Data ukrycia: 07-02-2013
Data utworzenia: 04-02-2013
Data opublikowania: 07-02-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 02-01-2020
82x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 3 obserwatorów
7 odwiedzających
76 x oceniona
Oceniona jako: dobra
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bolerob, celwa
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
Rozwój sąsiadującej z Rudą Łodzi sprawił, że mieszkańcy Rudy i innych miejscowości rozpoczęli poszukiwania pracy poza swoim miejscem zamieszkania. Wiele osób podjęło również naukę w łódzkich szkołach i uczelniach. Zmusiło to władze carskie do umożliwienia komunikacji między Łodzią, a osadami i wsiami ją otaczającymi.
Codzienne, kilkukilometrowe dojazdy stały się możliwe dzięki rozpoczęciu w 1899 roku budowy przez Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich torowiska tramwajowego do Pabiabic i Zgierza. Równocześnie w Chocianowicach i Helenówku wybudowano dwie zajezdnie. Linia tramwajowa przebiegała wzdłuż ówczesnej Szosy Pabianickiej (obecna ul. Pabianicka). Budowę torowiska zakończono w 1900 roku.
Pierwsze tramwaje wyjechały na trasę 17 stycznia 1901 roku. Tabor stanowiły czteroosiowe wagony typu Herbrand GE58.
Prace nad budową linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic i Zgierza rozpoczęły się bardzo szybko. W czerwcu powstał kosztorys, a już we wrześniu ruszyła budowa. ŁEWKP chciały, aby tramwaje dojeżdżały do ówczesnego centrum Pabianic - do Magistratu, czyli pod zamek. W realizacji tych planów przeszkodziły niestety władze miejskie. Nie chciały wydać zezwolenia na przejazd tramwajów przez pobocza ulic Warszawskiej i Zamkowej. Chodziło oczywiście o pieniądze - miasto chciało na tramwaju zarabiać. Władze Pabianic żądały od konsorcjum 3% dochodu z linii tramwajowej. Na to przedstawiciele Łódzkich Elektrycznych Kolei Podjazdowych zgodzić się nie chcieli, bo już 15% wpływów trzeba było odprowadzać do budżetu państwa.
Ostatecznie torowiska zbudowano tylko do granic miasta przy ul. Warszawskiej. Pierwszy liniowy tramwaj ruszył z łódzkiej zajezdni Chocianowice, zbudowanej specjalnie dla obsługi linii do Pabianic, 17 stycznia 1901 roku o godzinie 14:25. Był to pierwszy w Królestwie Polskim tramwaj łączący dwa miasta. 2 dni później tramwaje pojechały z Łodzi do Zgierza.
Tramwaje kursowały wtedy co pół godziny - między 7:20 a 22:30. Docierały do Górnego Rynku w Łodzi (dziś Plac Reymonta), a pokonanie całej trasy zajmowało 35 minut. Za przejazd w II klasie trzeba było zapłacić 35 kopiejek, a za podróż w klasie III - 17. Za darmo podróżować mogły dzieci do lat 5, a bilety ulgowe 50% przysługiwały dzieciom w wieku od 5 do 10 lat i wszystkim uczniom szkół, ubranym w stosowny mundurek. "Goniec Łódzki" relacjonował, że w ciągu 2 pierwszych dni funkcjonowania linii tramwajowej, skorzystały z niej 4 tysiące osób.

112759.jpg

141891.jpg

Na drugim zdjęciu widoczny jest trzeci strażnik

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.