Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Trzecie molo - OP5B4B
Właściciel: Templi01
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 6 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 12-10-2012
Data utworzenia: 12-10-2012
Data opublikowania: 12-10-2012
Ostatnio zmodyfikowano: 24-10-2014
226x znaleziona
0x nieznaleziona
5 komentarze
watchers 2 obserwatorów
62 odwiedzających
160 x oceniona
Oceniona jako: dobra
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Antytaon, snack
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Potrzebna łopatka  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Port w Ustce, oprócz swojej funkcji handlowej i rybackiej, służył również jako baza pomocnicza niemieckiej marynarki wojennej. W związku z rosnącą wielkością okrętów wojennych, dla których port ustecki stawał się za mały, oraz planami militarnymi, w 1937 roku w niemieckim planie czteroletnim zaplanowano rozbudowę portu. Przewidywany koszt to 60 mln marek, przeznaczonych na budowę nabrzeży, infrastruktury portowej oraz linię kolejową dającą połączenie z Berlinem. Planowano budowę nowego mola zachodniego o długości ponad półtora kilometra, które wchodząc w morze skręcać miało łukiem w kierunku przedłużenia mola wschodniego istniejącego portu w Ustce (wschodnie molo miało być przedłużone dwukrotnie). Przewidywana głębokość w nowo powstałym porcie miała wynosić 10 m, co wskazuje na możliwości przyjmowania naprawdę dużych ówczesnych jednostek pływających (co najmniej krążowników). Prace rozpoczęto wiosną 1938 r., a ich ukończenie przewidywano na 1941 r. Wybudowano część „lądową” mola i rozpoczęto budowę części wchodzącej w morze (łącznie ponad 300 m). W związku z wybuchem wojny prace przerwano we wrześniu 1939 r. zabezpieczając rozpoczętą budowę przed czynnikami natury do czasu wznowienia. Przegrana wojna uniemożliwiła dokończenie inwestycji. Ustka znalazła się w granicach Polski. W epoce Gierka powrócono do tej koncepcji, z tą jednak różnicą, że miał powstać duży port handlowy. Zakręty historii uniemożliwiły realizację tej inwestycji.

Dzisiaj można podziwiać tylko pozostałości tego co wybudowano. Molo rozpoczyna się w lesie, potem znaczna jego część jest zasypana piaskiem, wychodzi na plaży i niedokończoną częścią wchodzi w może. Falochron, blokując prądy morskie i niesiony wiatrem piasek na plaży, spowodował naniesienie znacznej ilości piasku z jego zachodniej strony. Powoli zasypuje on część plażową inwestycji oraz zabrał trochę morza.

Skrzynka znajduje się w maskowaniu leśnym w pobliżu widocznego końca mola. Spojler pomoże, ale proszę kopać ostrożnie, a po zakończeniu dokładnie zamaskować.

Geokret

Geokret  Dwa arabskie dirhamy z Górzna - Całkowity dystans: 315 km
Geokret  Reniferofjec - Całkowity dystans: 1444 km
Geokret  Kask - Całkowity dystans: 3173 km

Obrazki/zdjęcia
Koncepcja portu Ustka
Niemieckie plany portu
Spojler 1
Spojler 2