Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
037 - Rozsuwany Most Darłówko - OP556E
Owner: cinek25
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 0 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Archived
Date hidden: 24-07-2012
Date created: 24-07-2012
Date published: 24-07-2012
Last modification: 17-06-2013
21x Found
3x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
8 visitors
12 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Boat  Go geocaching with children  Recommended at night  Bike  One-minute cache  Take something to write  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

…jedyny w Polsce rozsuwany most działa nad kanałem portowym u ujścia Wieprzy do morza, pomiędzy Darłówkiem wschodnim, a zachodnim. Nazywany jest przez mieszkańców Darłowa „UFO” ze względu na bardzo specyficzną (niepasującą do otoczenia) sterownię. Most przeznaczony jest dla ruchu pieszego. Mogą nim przejeżdżać jedynie pojazdy ratunkowe. Most rozsuwa się wówczas, gdy statki wypływają. Powstał w 1988r. na miejscu starego mostu zwodzonego.
Gród Darłowo istniał już w średniowieczu, a w 1270 roku otrzymał prawa miejskie. Najpierw był jedynie warownią, a później ważnym ośrodkiem handlowym. Ponieważ handel rozwijał się także drogą morską, to w miarę jego rozwoju rósł się również port darłowski. Ujście do morza znajduje się w odległości ok. 2km od miasta, w dzielnicy zwanej Darłówko. Stopniowo ruch statków w porcie wzmagał się, konieczne było zapewnienie bezpieczeństwa statkom poruszającym się po drogach wodnych. Pierwsza wzmianka o latarni morskiej w Darłowie pochodzi z roku 1715, kiedy to zarządzono ustawienie świateł po obu stronach ujścia rzeki Wieprzy. Jako miasto nadmorskie Darłowo jest portem rybackim i handlowym. Mogą tu zawijać statki o nośności do 1000 BRT, długości. całkowitej 75m lub zanurzeniu 4m. Powyżej 150 RT (rejestrowych ton) kapitan ma obowiązek skorzystania z pilota. W kanale portowym, oddzielonym od morza mostem rozsuwanym, cumują kutry rybackie, ale port dostępny jest także dla jachtów i łodzi motorowych.
Przez lata oba brzegi Wieprzy spinał XVII-wieczny most zwodzony. Zmodernizowany w XIX wieku most działał bardzo sprawnie. Kłopoty mieszkańców i problemy z mostem zaczęły się w drugiej połowie lat 70. XX w., gdy ówczesne władze postanowiły rozbudować port. W tym czasie w Darłówku istniał drewniany most zwodzony z XIX w., który jak twierdzono, przeszkadzał wielkim statkom mającym wpływać do portu. Most został więc w 1977 r. rozebrany i przewieziony, nie wiedzieć czemu, do oddalonej o kilkadziesiąt kilometrów wsi Krąg, gdzie zamontowano go nad maleńką rzeczką, obok zamku należącego do Okręgowej Dyrekcji Dróg Publicznych. Do 1988 r. na Wieprzy w Darłówku nie było mostu, za to kursował kosztujący fortunę prom. Przed rozebraniem i wywiezieniem konstrukcji mostu był on jednym z czterech takich drewnianych mostów w Europie, a jedynym czynnym. Jak na razie port w Darłowie nie rozwinął się specjalnie, ale za to zabytkowy most w Kręgu został już częściowo zniszczony. W 2000 roku most przewieziono do Darłowa i złożono na prywatnej posesji. Planuje się jego restaurację i ustawienie w atrakcyjnym miejscu. Obecny, prywatny właściciel tego mostu zdaje sobie sprawę z jego wartości i nie chce go odsprzedać, odrzucając propozycje kupna, czynione z myślą o umieszczeniu mostu przy zamku w Darłowie.
Rozsuwający się most „UFO”, choć nie pasuje do otoczenia, stanowi atrakcję turystyczną. Na wniosek Jerzego Juranda Druchala, wieloletniego oficera portu, rozsuwany most w Darłówku nosi imię kapitana Witolda Hubera. Patron mostu przez ponad 20 lat był kapitanem portu w Darłowie. W okresie wojny obronnej w 1939r. jako ostatni zszedł ze zbombardowanego ORP „Wicher” i walczył w obronie Helu, skąd dostał się do niewoli niemieckiej. Kapitan Witold Huber zmarł w 1999r.

…jedyny w Polsce rozsuwany most działa nad kanałem portowym u ujścia Wieprzy do morza, pomiędzy Darłówkiem wschodnim, a zachodnim. Nazywany jest przez mieszkańców Darłowa „UFO” ze względu na bardzo specyficzną (niepasującą do otoczenia) sterownię. Most przeznaczony jest dla ruchu pieszego. Mogą nim przejeżdżać jedynie pojazdy ratunkowe. Most rozsuwa się wówczas, gdy statki wypływają. Powstał w 1988r. na miejscu starego mostu zwodzonego.Gród Darłowo istniał już w średniowieczu, a w 1270 roku otrzymał prawa miejskie. Najpierw był jedynie warownią, a później ważnym ośrodkiem handlowym. Ponieważ handel rozwijał się także drogą morską, to w miarę jego rozwoju rósł się również port darłowski. Ujście do morza znajduje się w odległości ok. 2km od miasta, w dzielnicy zwanej Darłówko. Stopniowo ruch statków w porcie wzmagał się, konieczne było zapewnienie bezpieczeństwa statkom poruszającym się po drogach wodnych. Pierwsza wzmianka o latarni morskiej w Darłowie pochodzi z roku 1715, kiedy to zarządzono ustawienie świateł po obu stronach ujścia rzeki Wieprzy. Jako miasto nadmorskie Darłowo jest portem rybackim i handlowym. Mogą tu zawijać statki o nośności do 1000 BRT, długości. całkowitej 75m lub zanurzeniu 4m. Powyżej 150 RT (rejestrowych ton) kapitan ma obowiązek skorzystania z pilota. W kanale portowym, oddzielonym od morza mostem rozsuwanym, cumują kutry rybackie, ale port dostępny jest także dla jachtów i łodzi motorowych.Przez lata oba brzegi Wieprzy spinał XVII-wieczny most zwodzony. Zmodernizowany w XIX wieku most działał bardzo sprawnie. Kłopoty mieszkańców i problemy z mostem zaczęły się w drugiej połowie lat 70. XX w., gdy ówczesne władze postanowiły rozbudować port. W tym czasie w Darłówku istniał drewniany most zwodzony z XIX w., który jak twierdzono, przeszkadzał wielkim statkom mającym wpływać do portu. Most został więc w 1977 r. rozebrany i przewieziony, nie wiedzieć czemu, do oddalonej o kilkadziesiąt kilometrów wsi Krąg, gdzie zamontowano go nad maleńką rzeczką, obok zamku należącego do Okręgowej Dyrekcji Dróg Publicznych. Do 1988 r. na Wieprzy w Darłówku nie było mostu, za to kursował kosztujący fortunę prom. Przed rozebraniem i wywiezieniem konstrukcji mostu był on jednym z czterech takich drewnianych mostów w Europie, a jedynym czynnym. Jak na razie port w Darłowie nie rozwinął się specjalnie, ale za to zabytkowy most w Kręgu został już częściowo zniszczony. W 2000 roku most przewieziono do Darłowa i złożono na prywatnej posesji. Planuje się jego restaurację i ustawienie w atrakcyjnym miejscu. Obecny, prywatny właściciel tego mostu zdaje sobie sprawę z jego wartości i nie chce go odsprzedać, odrzucając propozycje kupna, czynione z myślą o umieszczeniu mostu przy zamku w Darłowie.Rozsuwający się most „UFO”, choć nie pasuje do otoczenia, stanowi atrakcję turystyczną. Na wniosek Jerzego Juranda Druchala, wieloletniego oficera portu, rozsuwany most w Darłówku nosi imię kapitana Witolda Hubera. Patron mostu przez ponad 20 lat był kapitanem portu w Darłowie. W okresie wojny obronnej w 1939r. jako ostatni zszedł ze zbombardowanego ORP „Wicher” i walczył w obronie Helu, skąd dostał się do niewoli niemieckiej. Kapitan Witold Huber zmarł w 1999r.

 

Skrzynka:

Sama Skrzynka zostałą ukryta niedaleko mostu. Idąc od strony Darłówka Zachodniego trzeba zejść na prawą stronę, na nabrzeże portowe kutrów rybackich, pierwszym zejściem licząc od mostu zejść na niższy poziom.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Nature reserve areas
This geocache is probably placed in a nature protection area NATURA 2000 :
Dolina Wieprzy i Studnicy  -  PLH220038
natura2000
Pictures
Właściwie to tutaj
Log entries: Found 21x Not found 3x Note 0x All entries Show deletions