Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
WWK: Wrocław Główny - OP52A7
Centralbahnhof | Wrocławski Węzeł Kolejowy - Stacja (11)
Właściciel: xytras
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 120 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 19-06-2012
Data utworzenia: 19-06-2012
Data opublikowania: 19-06-2012
Ostatnio zmodyfikowano: 07-08-2019
300x znaleziona
6x nieznaleziona
7 komentarze
watchers 13 obserwatorów
164 odwiedzających
215 x oceniona
Oceniona jako: dobra
8 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: abigeo, domi&załoga, Ethefor, l0lek13, payut89, Pyssio, wobar, ZoBeR
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

  


WWK: Wrocław Główny

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 11 na mapie

Rok budowy: 1856; Nazwy historyczne: Breslau Oberschlesicherbahnhof (1856 - 1884), Breslau Central-Bahnhof (1884 - 1900), Breslau Hauptbahnhof (1901 - 1945), Wrocław Główny (1945 - 1953), Wrocław Główny Osobowy (od 1954) 


Wrocław Główny - Budynek dworca powstał w latach 1855-1857 według projektu Królewskiego Budowniczego Kolei Górnośląskich Wilhelma Grapowa. Niemal dwustumetrowy, dwukondygnacyjny gmach był w połowie XIX w. największym dworcem Niemiec. Wzniesiono go w stylu angielskiego gotyku Tudorów. Główne wejście znajduje się w ryzalicie środkowym ujętym dwoma skośnie ustawionymi wieżami i poprzedzonym arkadowym portykiem. Początkowo zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 według proj. Kluschego, przenosząc perony na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady. Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz drugim, bocznym między obecnymi ul. Suchą i ul. Małachowskiego. Perony nakryto żelazną, czterołukową, przeszkloną konstrukcją.

 

na zdjęciu: widok na budynek dworca centralnego z ulicy Gwarnej.

 

W dawnej hali peronowej, w której obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego przeniesiono kasy biletowe. Odbudowa ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960 i na początku lat 90. przeprowadzono gruntowne remonty.

Ostatni remont został przeprowadzony w latach 2010 - 2012 i przywrócił dworcowi dawny blask. Jego dawna, pomarańczowa fasada pięknie prezentuje się zwłaszcza w świetle zachodzącego słońca. Teren przed dworcem został udekorowany nowymi fontannami.

Dla miłośników załączam schemat stacji: KLIK

na zdjęciu: widok na główną fasadę w obecnej formie.

więcej informacji o dworcu: KLIK

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu *architektura.muratorplus.pl *semaforek.kolej.org.pl *pinterest.com *jacekgaworski.pl

 

Kesz:

Współrzędne wskazują miejsce ukrycia skrzynki. Nie jest to najciekawsze miejsce na dworcu, ale po za zasięgiem kamer. Długopis będzie przydatny. Uważaj na mugoli. Powodzenia!

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Centralbahnhof
Hauptbahnhof
front #1
front #2
wjazd na perony