Tramwajówka- Elementarna szkoła koedukacyjna - uczyły się w niej zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. Mieściła się w wynajętych pomieszczeniach kamienicy należącej do żydowskich właścicieli. W 1908 roku budynek kupiła Elektrownia Łódzka. Od tego czasu uczyły się w niej nie tylko dzieci tramwajarzy, ale też pracowników elektrowni.
Kierownikiem Szkoły Kolei Elektrycznej Łódzkiej (to jej oficjalna nazwa) do wybuchu I wojny światowej był Jan Mordas, później to stanowisko zajmował Andrzej Kotynia. Lekcje były prowadzone po polsku, choć zaraz po rewolucji władze rosyjskie nakazały zdjęcie polskiej tablicy. - Była to jednak polska szkoła.
Z zachowanej dokumentacji wiadomo, że zajęcia zaczynały się o 9 rano i trwały do 14.30. Dopiero w roku szkolnym 1919/1920 otworzono "nauczanie poobiednie". W 1924 roku "tramwajówka" została przekształcona w szkołę miejską i od tego czasu stała się zwykłą łódzką podstawówką. Z ul. Targowej uczniowie zostali przeniesieni najpierw na
ul. Tuwima, a potem do nowego eleganckiego gmachu przy ul. Zagajnikowej (dziś ul. Kopcińskiego).
Poza tematem Tramwajówki przed bramą widać odbojniki z nazwiskiem pierwszego właściciela kamienicy, a był to 'Otto Goldammer':
Miał w Łodzi przy ul. Widzewskiej 66 (obecnie Kilińskiego 74/76) fabrykę maszyn oraz odlewnię żelaza od ok. 1854 roku. Na kilku łódzkich podwórkach tkwią wciąż wyrabiane przez jego zakład klapy kanalizacyjne. W odlewni Goldammera powstawały również łódzkie krasnale- odbojniki.
Do zgłębienia dla ciekawskich :
http://krasnolodzki.blogspot.com/search/label/Otto%20Goldammer
http://echa-zapomnianego-miasta.blogspot.com/2009/05/otto-goldammer-odz.html