Mamy rok 1945. Wojownicy obłąkańczej i zbrodniczej ideologii wysadzają w powietrze wiadukty na naszej linii kolejowej. Wojownicy drugiej obłąkańczej i zbrodniczej ideologii kradną tor i urządzenia.
Podróż z Lęborka do Bytowa. Bernard Sobczyk, "Świat Kolei" nr 5/2001
Jednak wszystkie wiadukty na odcinku od Lęborka do Cewic się zachowały. W 1947 roku Polacy odbudowali linie na odcinku z Lęborka do Maszewa Lęborskiego (11 km) a później po 1949 r. dalej aż do Siemirowic do budowanego w owym czasie lotniska wojskowego. Nieczynna od ponad 20 lat linia kolejowa, na której do maja 1979 roku prowadzono przewozy pasażerskie, a potem już tylko towarowe (głównie do obsługi jednostki wojskowej i lotniska w Siemirowicach). Ostatni skład towarowy wjechał na tą trasę w lipcu 2004 roku, aż w końcu linia została zamknięta po zlikwidowaniu Zakładów Drożdżowych w Maszewie Lęborskim (2004 r.), po czym przez następne 10 lat tory zarastały i interesowali się nimi tylko złomiarze. Linia podupadała – w roku 2008 zlikwidowano także przejazd kolejowy na DK nr 6 w Lęborku odcinając tory od sieci kolejowej.
Upadek trwał do 2012 roku, gdy linią znów zainteresowało się wojsko – przy linii znajdują się bowiem dwie jednostki wojskowe. Przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej tłumaczyli, że wojsko chce w ten sposób umożliwić przewóz koleją zaopatrzenia dla jednostki w Siemirowicach, gdzie mieści się 44 Baza Lotnicza Marynarki Wojennej i do jednostki pancernej w Lęborku – Drętowie.
W kwietniu 2012 roku ogłoszono przetarg, którego zakres zamówienia obejmował: m. in.: opracowanie dokumentacji, kompleksową wymianę nawierzchni linii kolejowej nr 237 od km 0,404 do km 11,400n (za stacją Maszewo) wraz z robotami podtorowymi oraz na stacji Lębork (tor nr 8a na długości 30 m), wymianę rozjazdu nr 3 na st. Lębork wraz z wymianą łącznika rozjazdowego Rz3 ¬Rz 5, likwidację 5 szt. rozjazdów (w miejscach zlikwidowanych rozjazdów – zabudowa torem), naprawę 7 przejazdów kolejowych w km 0,982; 1,403; 1,626; 2,390; 3,447; 5,389; 10,458, modernizację 17 szt. obiektów inżynieryjnych oraz wykonanie robót towarzyszących w branży automatyki i elektroenergetycznej.
Okazało się bowiem, że cała linia ma niejako 3 właścicieli – odcinek od Lęborka do Maszewa (właśnie zrewitalizowany) należy do PKP PLK, od Maszewa do Cewic należy do MON, a bocznica od Cewic do lotniska jest własnością 44 Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej w Siemirowicach. Remont dotyczył tylko pierwszego odcinka, następne poczekają na kolejne etapy modernizacji. Resztą zajmie się wojsko. Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo.
Projekt jest związany z przygotowaniem linii dla potrzeb sił zbrojnych. Inwestycja ma na celu przywrócenie przejezdności linii, z przygotowaniem infrastruktury kolejowej do ustalonych warunków i wymagań techniczno-eksploatacyjnych związanych z obronnością Państwa. Linia ta musi być utrzymywana w dobrym stanie technicznym.
Remont linii do Maszewa to była największa inwestycja kolejowa w regionie. W czasie modernizacji trzeba było usunąć 1400 drzew, zrewitalizowano 2 wiadukty, oczyszczono i uporządkowano skarpy oraz zmodernizowano i odtworzono przejazdy kolejowe. Na przejeździe w Lęborku zamontowano automatyczne rogatki i sygnalizację świetlną.
15 grudnia 2013 roku po raz pierwszy prawie 10 lat na linię wjechał skład towarowy.
Polecam film z 1997 roku z przejazdu na trasie Lębork - Maszewo - Cewice
POWODZENIA!