Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Wrocław Dworzec Nadodrze - OP422E
Owner: rodżerone71
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 115 m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Multicache
Size: Small
Status: Archived
Time required: 1:00 h    Distance to travel: 0.68 km
Date hidden: 12-10-2011
Date created: 12-10-2011
Date published: 12-10-2011
Last modification: 03-01-2012
7x Found
3x Not found
1 notes
watchers 5 watchers
4 visitors
5 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: lupi
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Wrocław Dworzec Nadodrze - przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych dworców kolejowych, powstał w 1868 wg projektu Hermanna Grapowa, który często mylony jest z Wilhelmem Grapowem, autorem zaprojektowanego kilkanaście lat wcześniej dworca Kolei Górnośląskiej, który w 1857 zastąpił stary (z 1842) Dworzec Górnośląski i dziś nosi nazwę Wrocław Główny.

Już od roku 1855 Kolej Opolsko-Tarnogórska usiłowała uzyskać koncesję na połączenie Wrocławia z Górnym Śląskiem trasą przez Oleśnicę, Kluczbork, Lubliniec, ale koncesję w tym czasie uzyskały Koleje Górnośląskie (zarządzające wówczas wrocławskim Dworcem Górnośląskim, potem Dworcem Głównym). Dopiero w roku 1859 z koncesji tej zrezygnowały i starania podjęły ponownie Koleje Opolsko-Tarnogórskie i - nowo powstałe w 1862 - Towarzystwo Kolei Prawego Brzegu Odry. Koncesję uzyskała ostatecznie 13 listopada 1865 Kolej Opolsko-Tarnogórska, która w 1868 połączyła się z Towarzystwem Kolei Prawego Brzegu Odry, przyjmując nazwę Towarzystwa. Dworzec Nadodrze rozpoczął funkcjonowanie 28 maja 1868 odprawiając i przyjmując pociągi na trasie z Wrocławia do Oleśnicy przez Psie Pole, a 13 listopada tego samego roku uruchomiono docelowe połączenie Wrocław - Fosowskie. Jednym z obiektów inżynieryjnych na trasie do Psiego Pola był stalowy most przez Starą Odrę między Kleczkowem a Karłowicami, zlokalizowany w pobliżu browaru (dzisiejszy Piastowski) i mostu drogowego Hindenburgbrücke (dzisiejszy środkowy Most Warszawski). Początkowo dworzec zwany był Rechte-Oder-Ufer-Thorbahnhof (Dworzec Bramny Kolei Prawego Brzegu Odry), później krócej Breslau Odert(h)or (Wrocław Brama Odrzańska). Wkrótce (w 1872) Towarzystwo Kolei Prawego Brzegu Odry przeprowadziło w północno-zachodniej części ówczesnego miasta (w tym - mostem przez Odrę na jej lewy brzeg, niedaleko starego Mostu Mieszczańskiego) tor łączący Nadodrze z najmłodszym normalnotorowym dworcem miasta (dziś już nieistniejącym) - Dworcem Miejskim Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oder-Ufer-Stadtbahnhof), który stanął obok istniejących już Dworca Świebodzkiego i Dworca Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej, w pobliżu dzisiejszych pl. Orląt Lwowskich i ulicy Robotniczej.
stalowy most kolejowy nad Starą Odrą między Kleczkowem a Karłowicami na linii z dworca Nadodrze na wschód, przez Sołtysowice i Psie Pole do Oleśnicy

Budynek dworca wzniesiony z czerwonej nieotynkowanej cegły ma długość 190 m nawiązując do modnych w Niemczech lat 60. dziewiętnastego wieku stylów historyzujących. Trójkondygnacyjny korpus dworca posiada trzy ryzality, z czego środkowy, czerokondygnacyjny, poprzedzony jest arkadowym portykiem.

Modernizację dworca rozpoczęto w 1912, a dokończono po I wojnie światowej w latach dwudziestych XX w., przebudowując tunele i perony, a także dokonując zmian w części towarowej.

Po II wojnie światowej, w lipcu 1945, dworzec Nadodrze był pierwszym, który mógł przyjmować pociągi z kierunków wschodnich. Znamienne jest, iż również pierwsza uruchomiona we Wrocławiu linia tramwajowa - nr 1 - połączyła ten dworzec ze stosunkowo najmniej zrujnowanym osiedlem Wrocławia - Biskupinem. Linia ta nadal kursuje po prawie tej samej trasie (dziś już znacznie przedłużonej na północ).

 

Skrzynka skłąda się z dwóch etapów pośrednich plus finał.

Na starcie :

- logbook

- ołówek

- 3 x certyfikat

- GeoKret

- fanty na wymiane.

 

Uwaga:

Prosze o  dyskretne podejmowani i maskowanie skrzynek pośrednich jak i również kesza finałowego gdyż miejsca są często uczęszczane.

Zapraszam do poszukiwań.

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Dworzec Wrocław Nadodrze Kolei Prawego Brzegu Odry na fotografii z ok.1880 r.
Dworzec Nadodrze, maj 1945. Zdjęcie pochodzi z publikacji Władze miejskie Wrocławia 1945-48.
Dworzec Wrocław Nadodrze widok od strony peronów.
Dworzec Wrocław Nadodrze
Log entries: Found 7x Not found 3x Note 1x All entries Show deletions