Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Most kolejowy w Nietkowicach - OP3E8B
Nadodrzanka :)
Eigenaar: konger
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 45 meter NAP
 Provincie: Polen > lubuskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 30-08-2011
Gemaakt op: 30-08-2011
Gepubliceerd op: 30-08-2011
Laatste verandering: 06-03-2017
30x Gevonden
2x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
68 x Bekeken
23 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Dangerous Cache  Take something to write  Fixed by magnet  Nature  Monumental place  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

O ile o miejscowości Nietkowice coś w necie można znaleźć, to doszukać się informacji o moście kolejowym nad Odrą już nie sposób. Ale... alllleeeee...

Most kolejowy stanowi część trasy linii kolejowej nr 273 (zwanej potocznie Naoodrzanka) łączącej Szczecin z Wrocławiem. Potoczna nazwa nie jest przypadkowa. Szlak przebiega blisko Odry, mało tego przekracza ją w 5 miejscach (koło Brzegu Dolnego, Ścinawy, Nietkowic oraz dwukrotnie w Szczecinie). Linia liczy sobie około 350 kilometrów i przebiega m.in. przez następujące miejscowości: Brzeg Dolny, Wołów, Ścinawę, Głogów, Bytom Odrzański, Nową Sól, Zieloną Górę, Czerwieńsk, Rzepin, Kostrzyn n. Odrą, Chojną, Gryfino. Linia jest w całości zelektryfikowana, na jej większej części ruch odbywa się po 2 torach. Linia ma bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia transportowego. Jest częścią międzynarodowego szlaku transportowego CE 59. Szlakiem przejeżdża znaczny ruch towarowy nastawiony m.in. na dowóz węgla do elektrowni Dolna Odra oraz ruch towarowy związany z obsługą zagłębia miedziowego w okolicach Głogowa i Legnicy. Szlak miał także istotne znaczenie transportowe w ruchu pasażerskim, które ze względu na dewastację linii i zmniejszenie szybkości przejazdu zostało znacząco zredukowane.

Koncepcje powstania linii kolejowej łączącej Wrocław z Berlinem, które potem stały się zalążkiem obecnej linii pojawiały się już w latach 30. XVIII wieku. Do budowy jednak nie doszło - http://kolejzg.tmnet.pl/?110.1.2  Budowa szlaku rozpoczęła się pod koniec lat 60. XIX wieku. Budowę tą prowadziło Wrocławsko - Świdnicko - Świebodzickie Towarzystwo Kolei Żelaznej (Breslau-Schweidnitz-Freiburger Eisenbahn-Gesellschaft). Początkowo węzłem, w którym linia zaczynała swój bieg była Legnica (tor z Wrocławia musiał w 2 miejscach przekroczyć Odrę, co uniemożliwiało oddanie go do użytku w początkowej fazie). I tak etapami oddawano następujące odcinki:

- grudzień 1869 r. z Legnicy do Lubina Górniczego, - styczeń 1871 r. do Rudnej Gwizdanowa, - październik 1871 r. do Czerwieńska, - maj 1874 r. do Rzepina, - styczeń 1875 r. do Kostrzyna, - listopad 1876 r. do Chojny. Wreszcie 15. maja 1877 r. oddano ostatni odcinek do Szczecina. W międzyczasie w sierpniu 1874 r. połączono bezpośrednio linię nadodrzańską od stacji Rudna Gwizdanów z Wrocławiem przez Wołów. Końcowymi stacjami były: Breslau-Freiburger Bahnhof (Dworzec Świebodzki) we Wrocławiu oraz Stettin-Breslauer Bahnhof (Dworzec Wrocławski) w Szczecinie (początkowo pod nazwą Stettin-Breslau-Freiburger Bahnhof). (...)

Dalej źródło (http://kolejzg.tmnet.pl/?110.1.7 - sporo ciekawych informacji zawarte jest na tej stronie, jak też i dalsza historia linii, w tym lata powojenne) podaje, że most koło Nietkowic został zniszczony. Chyba nie do końca jest to prawda, gdyż jeden most jest "bliźniaczy" do mostu w Stanach (jest tam keszyk) pod Zieloną Górą - czyli zapewne konstrukcja przedwojenna, a drugi wygląda na konstrukcję powojenną (zachodni).

UWAGA!! W związku z modernizacją Nadodrzanki pociągi jeżdżące przez most znacznie przyspieszyły! Już nie telepią się 20 km/h... Dlatego podjąłem decyzję o ukryciu kesza w innym miejscu.

Keszyk ukryty na kordach - no właśnie, nie miałem ze sobą Garmina, następnym razem się poprawię; nisko, ale nie poniżej poziomu gruntu. Sprawdzajcie podczas odkładania czy się trzyma. Może kiedyś znowu zmieni swoją lokalizację...? ;)

Filmik kolegi nagrany podczas pierwszej "wizytacji" mostu - Strzeż się pociągu!

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Po jednej stronie mostu...
Po drugiej stronie mostu...
Spojlak - w ostateczności