Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Bateria Mielin - OP353A
bunkry, bunkry
Owner: bubuanddudu
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 1 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Time required: 2:00 h    Distance to travel: 5.00 km
Date hidden: 02-05-2011
Date created: 03-05-2011
Date published: 03-05-2011
Last modification: 14-07-2011
18x Found
0x Not found
2 notes
watchers 1 watchers
44 visitors
14 x rated
Rated as: Good
2 x recommended
This cache is recommended by: konger, QFerki squad
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Nature  Monumental place  You will need a shovel 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Bateria przeciwlotnicza „Mielin” wybudowana została w latach 1937-1938.
Stanowiła jeden z elementów systemu obrony powietrznej portu wojennego w Świnoujściu. Należała do typu Flakbaterie, które były budowane w głębi lądu i przeznaczone do zwalczania tylko obiektów powietrznych. Wybudowana została na półwyspie Mielin między Kanałem Mielińskim a zatoką Mulnik. Podczas wojny bateria weszła w skład 713 Oddziału Artylerii Przeciwlotniczej Marynarki jako 3 bateria Mellin. Konstrukcja obiektów była bardzo nowoczesna i funkcjonalna jak na tamte czasy. Zapewniała dużą żywotność oraz dobre warunki socjalne. Wszystkie były dobrze zamaskowane oraz posiadały śluzy hermetyczne umożliwiające przetrwanie ataku chemicznego. Głównym obiektem baterii był blok koszarowo-bojowy w kształcie litery „H”. Pierwotny plan zakładał uzbrojenie baterii w cztery działa kalibru 88mm. W trakcie realizacji projektu zmieniono koncepcję i baterię wyposażono w działa 105mm S.K.C/32.(...) Ciekawą konstrukcję miały betonowe stanowiska ogniowe armat.(...) Stanowiska  przykryte była pancerną płytą zamontowanej na obrotowej lawecie. Tak opancerzone przypominały wieże czołgów. (...) Na południe od głównego obiektu wybudowano dwa niewielkie schrony ze stanowiskami dla artylerii małokalibrowej. Pierwotnie na stanowiskach tych zamontowano pojedyncze działa przeciwlotnicze 20mm Flak 30. W czasie wojny zdecydowano się na zamontowanie sprzężonych działek 4x20mm Flakvierling 38, dysponujących większą siłą ognia oraz szybkostrzelnością. Stanowiska ogniowe działek przylegały do betonowej części podziemnej schronu, w którym oprócz pomieszczeń socjalnych znajdowała się centralka telefoniczna. Służyła ona do szybkiej łączności z posterunkami obserwacyjnymi oraz stanowiskiem dowodzenia. Rolą obu stanowisk było odpieranie bezpośrednich ataków lotniczych.
   Kolejnym obiektem baterii było zapasowe stanowisko dowodzenia. Znajdowało się w samodzielnym schronie, zlokalizowanym na południe od głównego bloku koszarowo-bojowego. Zainstalowano w nim dodatkowy dalmierz oraz aparaturę przelicznikową dla artylerii małokalibrowej. Wyposażenie te dublowało system kierowania ogniem baterii, na wypadek uszkodzenia głównego dalmierza lub przelicznika dla artylerii osłonowej w schronie elektrowni
  W znacznej odległości od baterii znajdował się schron amunicyjny. Była to standardowa konstrukcja występująca we wszystkich typach baterii artylerii przeciwlotniczej. Dysponowała dwoma wejściami, ułatwiającymi szybszy transport. Schron połączony był z pozostałymi obiektami baterii torami kolejki wąskotorowej. Na początku 1945 roku działa baterii wielokrotnie brały udział w odpieraniu wielu nalotów na Świnoujście. Natomiast w ostatnich dniach wojny baterię wyposażono w amunicję przeciwpancerną i przygotowano do ostrzeliwania celów naziemnych.

tekst pochodzi ze strony http://www.fortress.hg.pl/mapa/data/pn/063_swinoujscie.htm

DOJAZD

Na wyspie Uznam (płw. Mielin) należy skręcić w prawo po zjeździe z promu (przeprawa Karsibór), a następniee drogą wzdłuż kanału ok. 1km na cyplu. Bunkry znajdują się w odległości ok. 10m od wody. Odradzam jazdy zwykłym autem osobowym.

KESZ

Przy podejmowaniu skrzynki, proszę zobaczyć, czy nie ma nikogo w pobliżu, ponieważ Baterią opiekuje się Stowarzyszenie.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
stanowisko ogniowe
stanowisko ogniowe 1
zachowane napisy
stanowisko ogniowe 2
tam gdzie łopatka
Log entries: Found 18x Not found 0x Note 2x All entries