Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
MZ02 Chlorokrzyż - OP2F3B
Krzyż - pomnik
Eigenaar: zbyszaty
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 138 meter NAP
 Provincie: Polen > podlaskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 14-11-2010
Gemaakt op: 14-11-2010
Gepubliceerd op: 14-11-2010
Laatste verandering: 30-04-2013
117x Gevonden
2x Niet gevonden
7 Opmerkingen
watchers 7 Volgers
61 x Bekeken
73 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: gemiddeld
1 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: lukaszzz88
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  One-minute cache  Monumental place  You will need a shovel 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Katastrofa kolejowa w Białymstoku miała miejsce 9 marca 1989 roku, około godziny 3:00. Pociąg przewożący chlor ZSRR do NRD w wyniku pęknięcia szyny, wykoleił się w okolicach ulicy Poleskiej.

Około godziny 3 nad ranem do granic Białegostoku dotarł 32 wagonowy pociąg (w tym 15 cystern ze stężonym chlorem) z ZSRR udający się w kierunku granicy zachodniej. Pociąg minął Dworzec Fabryczny i zmierzał w kierunku stacji Białystok Główny. O godzinie 3.05 w okolicach ulicy Jagienki (wzdłuż ulicy Poleskiej) 4 cysterny wypadły z torów, tworząc ogromny hałas i wyrywając ze snu okolicznych mieszkańców. Po kilku minutach na miejscu pojawiają się 2 jednostki straży pożarnej oraz przedstawiciele PKP. O 3.45 została zawiadomiona specjalna jednostka Centralnej Stacji Ratownictwa Chemicznego przy rafinerii w Płocku, ponieważ białostocka straż pożarna nie posiadała odpowiedniego sprzętu. W tym samym czasie rozstawiono specjalne posterunki, które miał ograniczyć dostęp osób trzecich oraz uniemożliwić rozprzestrzenienie się informacji o zdarzeniu.

Około godziny 5 nad ranem, rozpoczął obrady specjalny sztab, w skład którego wchodziły służby ratownicze i prezydent Białegostoku. Około godziny 11 władze podały pierwsze komunikaty (po 9 godzinach od katastrofy). Sytuację zaostrzał fakt, że trzy lata wcześniej miała miejsce awaria reaktora jądrowego w Czarnobylu. Wielu ludzi ukryło się w domach lub postanowiło wyjechać z miasta. Niektórzy z mieszkańców uważali, że chlor wydostawał się od dołu, dlatego wielu z nich uciekało na wyższe piętra budynków np. do sąsiadów.
O godzinie 14 przy pomocy specjalnego dźwigu kolejowego, podniesiono jedną z cystern. Podczas stawiania cystern na tory istniało poważne ryzyko rozszczelnienia cystern, które mogło doprowadzić do ogromnego skażenia. Kilka godzin później, o 21 po kilku próbach na tory wróciły kolejne cysterny. Całą akcją kierował ppłk poż. Krzysztof Wojtecki z Wojewódzkiej Komendy Straży Pożarnej.

Po akcji ratowniczej cztery zbiorniki z chlorem i jeden wagon kryty odholowano na Dworzec Fabryczny, stamtąd 10 marca, o godz. 17.15, wysłano je doŻedni, oddalonej o 20 km od Białegostoku.

żródło: Wikipedia

http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090306/ALBUMB/571318313

 Pięć lat po katastrofie, w miejscu wykolejenia się pociągu, przy ul. Poleskiej, wzniesiono pamiątkowy krzyż. Co roku, 9 marca, odbywają się tutaj uroczystości kościelne, upamiętniające wypadek. Gromadzą się tłumy białostoczan. Ludzie wierzą, że tylko cud uratował miasto.

Skrzynka zakopana pod słupkiem niedaleko pomnika. Współrzędne wskazują skrzynkę.

 

Brak certyfikatów. Zestaw startowy: brelok F1 Renault, muszelka, mieczyk + loogbook z ołówkiem i temperówką

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
krzyż
tutaj szukaj