Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Bytom Dworzec PKP - OP2DE6
Owner: Katherine
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 275 m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 14-10-2010
Date created: 14-10-2010
Date published: 14-10-2010
Last modification: 10-01-2016
187x Found
1x Not found
13 notes
watchers 6 watchers
16 visitors
128 x rated
Rated as: Good
1 x recommended
This cache is recommended by: yar
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Obecny budynek dworca stanął w miejscu dawnej bytomskiej stacji wybudowanej w 1868 roku. Stary dworzec powstał wraz z linią Tarnowskie Góry – Katowice – Czechowice-Dziedzice. Po I wojnie światowej nastąpił podział Śląska, w wyniku czego stacja w Bytomiu zyskała na znaczeniu. W latach 1929-1930 wyburzono dwa najstarsze budynki pochodzące z 1872 i 1900 r., a następnie wzniesiono nowy dworzec z halą peronową przykrywającą większość krawędzi, dwie podłużne dwutorowe hale w miejscu dawnej parowozowni wachlarzowej z 1872  oraz przeładownię towarów z wagonów wąskotorowych na normalnotorowe. Perony 2, 3 i 4 obsługiwały kursy niemieckie, natomiast peron 1. kursował do Polski. Stąd też wzięła się jego potoczna nazwa "peron polski". 

Budynek utrzymany jest w stylu modernizmu. Elewacja była kilkakrotnie przebudowywana. Pierwotnie wykonana była z cegły klinkierowej. Charakterystyczna wieża była ozdobiona sporych rozmiarów zegarem i zwieńczona typowym dla tego stylu masztem flagowym. Po przebudowie elewację otynkowano i obłożono błękitnymi płytami, unowocześniając wygląd stacji, natomiast z wieży zdemontowano maszt i wymieniono zegar. Podczas ostatniej zmiany elewacji zdjęto ww. płyty i odsłonięto w niektórych miejscach cegłę klinkierową. 

Połączony jest z peronami dwoma bezkolizyjnymi przejściami podziemnymi. Trzy perony pasażerskie dworca w Bytomiu to perony wysokie. Jedynymi peronami niskimi są peron nr 2 oraz peron służbowy położony pomiędzy peronami 3 i 4, który jest niedostępny dla pasażerów. Wykorzystywany jest do rozładowywania bagaży.


 

Skrzynka zostala ukryta na peronie 3. Uważajcie na przejeżdżające pociągi :)

 

Jest to moja pierwsza skrzynka, więc proszę o wyrozumiałość :)

 

Na pierwszego znalazce czeka certyfikat.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Aktualny wygląd hali peronowej
Od środka
Log entries: Found 187x Not found 1x Note 13x Picture 1x All entries Show deletions Gallery