Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 115 m n.p.m.
Województwo:
Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki:
Tradycyjna
Wielkość:
Duża
Status:
Zarchiwizowana
Data ukrycia: 22-09-2010
Data utworzenia: 22-09-2010
Data opublikowania: 22-09-2010
Ostatnio zmodyfikowano: 27-10-2010
11x znaleziona
0x nieznaleziona
6 komentarze
3 obserwatorów
11 odwiedzających
5 x oceniona
Oceniona jako:
normalna
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Witam, chciałbym wam dziś pokazać jeden
ze starszych mostów we Wrocławiu. Most Jagielloński który został
wybudowany w 1916 roku, a jako pierwszy wymagał remontu most obok.
Tym samym chciałbym was zachęcić do spaceru wałami nad odrą.
Mały fragmencik o mostach:
Mosty Jagiellońskie powstały jako przeprawy przez kanały żeglugowy i powodziowy. Wybudowany w 1916 r most Jagielloński Południowy nazwano Nakonzbrücke, od nazwiska dyrektora budowy odrzańskiego kanału – Christiana Nakonza, co odczytano po wojnie jako "Most na Końcu". Dopiero w połowie lat siedemdziesiątych oba mosty otrzymały miano Jagiellońskich. Stalowe przęsła mostu Południowego wspierają się o masywne przyczółki brzegów kanału powodziowego. Głównie dźwigary łukowo-kratowe są dwuprzegubowe i trzymają stalowy pomost na sztywnych wieszakach. Ten most jest przykładem ekspozycji eleganckiej, stalowej konstrukcji bez monumentalnych ram architektonicznych na przyczółkach. Most Jagielloński Północny nad kanałem żeglugowym posiada konstrukcję ramowo-belkową (przęsło składa się z sześciu belek żelbetowych). Podstawy ramy przęsła i przyczółki łączą się z konstrukcją śluzy "Zacisze". Na przęsłach obydwu mostów zamocowano stalowe bariery, a na przyczółkach betonowe balustrady. W 1929 r poprowadzono pod mostami rurociągi z wodą i gazem. Znacznie krótszy most Północny nazwę swą przyjął od figurującej na przedwojennych planach Wrocławia śluzy – jako most śluzy "Zacisze Wilhelma". 22 lipca 1984 r oddano do użytku dwie nowe przeprawy, prawie bliźniaczo podobne do pary starych mostów Jagiellońskich. Po otwarciu nowych, stare mosty Jagiellońskie zamknięto i poddano generalnemu remontowi. Nowe mosty Jagiellońskie są pierwszymi stalowymi przeprawami wybudowanymi w powojennym Wrocławiu. Projektantką obu mostów jest Krystyna Angerman, a wykonawcą wrocławski "Mostostal". Pierwszy z nich nad kanałem powodziowym ma długości 60 m i waży ok. 300 ton, drugi nad kanałem żeglugowym – ma odpowiednio 40 m i ok. 170 ton.
Co do kesza, jest litrowy pojemnik z fantami i krecikami, niedlugo pojawi sie coś większego.