Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Parowozownia Skierniewice - OP2816
Para Buch!
Owner: wallson
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 122 m. ASL.
 Region: Poland > łódzkie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Archived
Date hidden: 06-06-2010
Date created: 06-06-2010
Date published: 06-06-2010
Last modification: 17-08-2014
62x Found
0x Not found
6 notes
watchers 8 watchers
7 visitors
47 x rated
Rated as: Excellent
20 x recommended
This cache is recommended by: Agatha, avisa81(Magda), boksyt, budzio135, coza, Czajorek, Daria&dializer, easypro, filips, jaculo, lavinka, martuś, meteor2017, michael50, Nannette, P47riKo, r00t7, RIFek, tATO, yoshio
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Torch needed  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Parowozownia Skierniewice

 

Skierniewicka parowozownia powstała w okolicach 1845  roku. Ograniczone możliwości pierwszych parowozów wymuszały lokalizację "remiz" w odstępach kilkudziesięciu kilometrów, a względy techniczno-ruchowe wymagały rozmieszczenia ich na stacjach węzłowych. Oba te warunki spełniały odległe o 65 km od Warszawy Skierniewice, gdzie tory rozgałęziały się do Łowicza i Rogowa, skąd następnie miały dotrzeć do Granicy.

Z pierwotnego obiektu do dziś przetrwała jedynie niezmieniona lokalizacja (naprzeciwko ówczesnych peronów tzw. dworca carskiego w pałacowym parku). Pierwsze zachowane wzmianki pochodzą z 1858 r., kiedy w parowozowni dokonywano już poważnych modernizacji. Kuźnię przebudowano wówczas na noclegownię i mieszkania dla drużyn trakcyjnych i pociągowych.

W związku z otwarciem Drogi Żelaznej Warszawsko-Bydgoskiej (Łowicz - Aleksandrów - granica pruska) nastąpiła intensywna rozbudowa tutejszej parowozowni. W 1861 r. zainstalowano obrotnicę o średnicy 12 m, w roku następnym wybudowano wachlarzową halę o 8 stanowiskach, będącą prawdopodobnie zaczątkiem dzisiejszego budynku. Część starej remizy adaptowano na mieszkania i biura. Już w 1865 r. dobudowano do hali 4 stanowiska, a w 1871 r. 4 dalsze. Rozbudowę kontynuowano jeszcze w latach 1874-75 i 1879, osiągając liczbę 24 stanowisk.

Skierniewicka "szopa" jako ważny strategicznie obiekt padła ofiarą niemieckiej taktyki zniszczeń masowych i tworzenia "pustki komunikacyjnej" na przedpolu wroga. Już 21 października 1914 r. na rozkaz gen. Ludendorffa wysadzono w powietrze lub spalono wszystkie jej budynki i urządzenia. Po zakończeniu wojny parowozownia była jednym z najwcześniej odbudowanych obiektów na stacji. Prowadzenie regularnego ruchu pociągów w pierwszych latach powojennych wymagało szybkiego uruchomienia zaplecza naprawczego dla mocno zdewastowanego taboru.

Nieoczekiwany rozwój skierniewickiej parowozowni przyniosła II wojna światowa, zmieniająca główne kierunki przewozów i sytuację trakcyjną. W czasie przygotowań do agresji niemieckiej na ZSRR, a tym bardziej po jej rozpoczęciu, gwałtownie wzrosły przewozy na liniach równoleżnikowych.

W pierwszych latach po wyzwoleniu w "szopie" nie zachodziły większe zmiany, zaś zakres pracy obejmował naprawy bieżące i rewizyjne parowozów oraz naprawy bieżące wagonów. Niestety sąsiedztwo dużych lokomotywowni w Warszawie, Kutnie, Łodzi i Piotrkowie położyło kres nadziejom na rozwój czy choćby przetrwanie. Dnia 31 października 1991 roku po 146 latach lokomotywownia Skierniewice przestała istnieć jako jednostka organizacyjna.

Kesz ukryty został w budynku starej pompowni wybudowanej w 1880 roku. Obiekt był wyposażony w dwa kotły parowe Dupuisa i dwie maszyny parowe z pompami firmy Borsig (wodę pompowano z okolicznej rzeki Łupia). Obok pobudowano łaźnię dla pracowników kolei, funkcję tą spełniał on przez 99 lat.)

 

Kordy wskazują na budynek pompowni, kesz zaś ukryty jest w środku. Zdobycie kesza wymaga odrobiny sprawności fizycznej oraz posiadania ciuchów które bez stresu lekko można przykurzyć ;)  Przydadzą się dobre buty i rękawiczki, bo sporo tu szkła i gruzu. Latarkę warto mieć, jeżeli ktoś chce obiekt dokładnie obadać... choć do zdobycia kesza nie jest ona wymagana. Wejścia do budynku są dwa: jedno od tyłu przez dziurę w ścianie (czasem ejst ono jednak zastawione), drugie od frontu (ale tu trzeba przejść przez dziurę w siatce). Uważajcie na czym stajecie i miejscie oczy szeroko otwarte! Miejsce nie należy do najbezpiecznieszych, łatwo wpaść w jakąś dziurę, albo sie o coś skaleczyć.


free counters

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Twój cel
Para buch!
W ostateczności...