Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
TUR 14 - PZ3 - OP26B1
To tu wjechał pociąg pancerny PZ3
Owner: MarcoPolo
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 161 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Time required: 0:10 h    Distance to travel: 0.10 km
Date hidden: 08-05-2010
Date created: 08-05-2010
Date published: 08-05-2010
Last modification: 27-08-2013
96x Found
1x Not found
4 notes
watchers 5 watchers
68 visitors
68 x rated
Rated as: Good
3 x recommended
This cache is recommended by: housemdt, Sovek, Wieszczu
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  One-minute cache  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Niemcy w celu niespodziewanego opanowania Chojnic postanowili zastosować pewien fortel, polegający na podmianie pociągu pasażerskiego, który kursował przez miasto każdego dnia, na pociąg pancerny z załogą desantową. W tym celu około godz. 4.15 dyżurny ruchu niemieckiej stacji kolejowej Wierzchowo zgłosił Polakom odejście tranzytowego pociągu pośpiesznego do Chojnic. Na stację w Chojnicach wjechał jednak o godz. 4.45 niemiecki pociąg pancerny o symbolu PZ3 poprzedzany przez opancerzoną drezynę  otwierając ogień artyleryjski i z broni maszynowej. Jego załoga opanowała dworzec biorąc do niewoli pasażerów, kilku nieuzbrojonych żołnierzy, kolejarzy i cywilów.  Niemieccy żołnierze zostali wyparci z okolic dworca i wycofali się do budynku stacyjnego. Zasłaniając się wziętymi do niewoli Polakami, zdołali dotrzeć do pociągu pancernego, który niezwłocznie ruszył w kierunku granicy. Nie zdołał jednak do niej dojechać, gdyż wysadzono w powietrze wiadukt kolejowy. W tym czasie do tego rejonu zostało podprowadzone działo 75 mm, które na torze między stacją a wiaduktem nad szosą do Angowic unieruchomiło i wyeliminowało pociąg z dalszej walki. Próbując osłabić skuteczność polskiego ognia, pociąg w ciągłym ruchu wjechał na wysadzony częściowo most, w wyniku czego jeden z wagonów ześliznął się ze skarpy. Zapłon składu spowodował ucieczkę Niemców pozostawiając w nim uwięzionych jeńców. Załoga niemiecka jednak nie skapitulowała i podtrzymywała w okolicy Chojnat obronę do nadejścia 20. dywizji piechoty. Artyleria niemiecka przekraczając polską granicę rozpoczęła z równoczesnym wjazdem pociągu ostrzał miasta i stanowiska I batalionu strzelców, 18 pułku ułanów. Mimo przeważającej przewagi nieprzyjaciela strona polska podjęła się obrony ponosząc ogromne straty.

Tyle z historii II wojny światowej w jej pierwszych początkach na podstawie stron w internecie. Mówi się czasami, że to właśnie tu wszystko się zaczęło, a nie na wybrzeżu.

Z relacji jeszcze żyjących osób pamiętających te chwile pamiętam, jak opowiadali o wiadukcie nad drogą do Angowic. W opisie tych zdarzeń spotkałem się z mostem nad drogą do Lichnów. Analizując położenie mostów to most nad drogą do Lichnów jest w sąsiedztwie dworca więc zbyt blisko niego i z całą pewnością chodziło o most nad drogą do Angowic, która też prowadzi do Lichnów lecz z innego kierunku, a wszystko w okolicy Chojnat.

Co do samego kesza. To ukryty jest niedaleko mostu. A tak własciwie są tam dwa mosty kolejowe. Ten od strony miasta prowadzi do Wierzchowa, kierunek Piła. Drugi po południowej stronie, nieco mniejszy prowadzi w stronę Nakła. Nie ma problemu z dojazdem, choć ostrożności nigdy zawiele. Współrzędne powinny być wystarczająco dokładne, więc doprowadzą Cię na miejsce. Skrzynka schowała się w pobliżu torów więc zalecana szczególna ostrożność. Przykryta kamulcami z torowiska, których tam pełno. Zadanie może utrudnić porastająca trawa w tym miejscu powodująca dodatkowy kamuflaż. Miejsce ukrycia wydaje się tak oczywiste, iż nie powinno być problemów z jej odszukaniem. Po stronie, z której przyjechał PZ3.

 

Tutaj coś o tych wydarzeniach

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Dworzec dawniej
Dworzec współcześnie
Pociąg w okolicy Chojnic 1 września 1939
Wagon artyleryjski.
Uszkodzony wagon i most po walce pod Chojnicami 1-go września.
Uszkodzenia pociągu po wybuchu amunicji w wieży.
Skrzynka przed spakowaniem
Widok spod kesza
Tam grzeb w kamulcach