Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
TUR 14 - PZ3 - OP26B1
To tu wjechał pociąg pancerny PZ3
Właściciel: MarcoPolo
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 161 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:10 h    Długość trasy: 0.10 km
Data ukrycia: 08-05-2010
Data utworzenia: 08-05-2010
Data opublikowania: 08-05-2010
Ostatnio zmodyfikowano: 27-08-2013
96x znaleziona
1x nieznaleziona
4 komentarze
watchers 5 obserwatorów
68 odwiedzających
68 x oceniona
Oceniona jako: dobra
3 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: housemdt, Sovek, Wieszczu
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Szybka skrzynka  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Niemcy w celu niespodziewanego opanowania Chojnic postanowili zastosować pewien fortel, polegający na podmianie pociągu pasażerskiego, który kursował przez miasto każdego dnia, na pociąg pancerny z załogą desantową. W tym celu około godz. 4.15 dyżurny ruchu niemieckiej stacji kolejowej Wierzchowo zgłosił Polakom odejście tranzytowego pociągu pośpiesznego do Chojnic. Na stację w Chojnicach wjechał jednak o godz. 4.45 niemiecki pociąg pancerny o symbolu PZ3 poprzedzany przez opancerzoną drezynę  otwierając ogień artyleryjski i z broni maszynowej. Jego załoga opanowała dworzec biorąc do niewoli pasażerów, kilku nieuzbrojonych żołnierzy, kolejarzy i cywilów.  Niemieccy żołnierze zostali wyparci z okolic dworca i wycofali się do budynku stacyjnego. Zasłaniając się wziętymi do niewoli Polakami, zdołali dotrzeć do pociągu pancernego, który niezwłocznie ruszył w kierunku granicy. Nie zdołał jednak do niej dojechać, gdyż wysadzono w powietrze wiadukt kolejowy. W tym czasie do tego rejonu zostało podprowadzone działo 75 mm, które na torze między stacją a wiaduktem nad szosą do Angowic unieruchomiło i wyeliminowało pociąg z dalszej walki. Próbując osłabić skuteczność polskiego ognia, pociąg w ciągłym ruchu wjechał na wysadzony częściowo most, w wyniku czego jeden z wagonów ześliznął się ze skarpy. Zapłon składu spowodował ucieczkę Niemców pozostawiając w nim uwięzionych jeńców. Załoga niemiecka jednak nie skapitulowała i podtrzymywała w okolicy Chojnat obronę do nadejścia 20. dywizji piechoty. Artyleria niemiecka przekraczając polską granicę rozpoczęła z równoczesnym wjazdem pociągu ostrzał miasta i stanowiska I batalionu strzelców, 18 pułku ułanów. Mimo przeważającej przewagi nieprzyjaciela strona polska podjęła się obrony ponosząc ogromne straty.

Tyle z historii II wojny światowej w jej pierwszych początkach na podstawie stron w internecie. Mówi się czasami, że to właśnie tu wszystko się zaczęło, a nie na wybrzeżu.

Z relacji jeszcze żyjących osób pamiętających te chwile pamiętam, jak opowiadali o wiadukcie nad drogą do Angowic. W opisie tych zdarzeń spotkałem się z mostem nad drogą do Lichnów. Analizując położenie mostów to most nad drogą do Lichnów jest w sąsiedztwie dworca więc zbyt blisko niego i z całą pewnością chodziło o most nad drogą do Angowic, która też prowadzi do Lichnów lecz z innego kierunku, a wszystko w okolicy Chojnat.

Co do samego kesza. To ukryty jest niedaleko mostu. A tak własciwie są tam dwa mosty kolejowe. Ten od strony miasta prowadzi do Wierzchowa, kierunek Piła. Drugi po południowej stronie, nieco mniejszy prowadzi w stronę Nakła. Nie ma problemu z dojazdem, choć ostrożności nigdy zawiele. Współrzędne powinny być wystarczająco dokładne, więc doprowadzą Cię na miejsce. Skrzynka schowała się w pobliżu torów więc zalecana szczególna ostrożność. Przykryta kamulcami z torowiska, których tam pełno. Zadanie może utrudnić porastająca trawa w tym miejscu powodująca dodatkowy kamuflaż. Miejsce ukrycia wydaje się tak oczywiste, iż nie powinno być problemów z jej odszukaniem. Po stronie, z której przyjechał PZ3.

 

Tutaj coś o tych wydarzeniach

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Dworzec dawniej
Dworzec współcześnie
Pociąg w okolicy Chojnic 1 września 1939
Wagon artyleryjski.
Uszkodzony wagon i most po walce pod Chojnicami 1-go września.
Uszkodzenia pociągu po wybuchu amunicji w wieży.
Skrzynka przed spakowaniem
Widok spod kesza
Tam grzeb w kamulcach