Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Opaleńskie mosty - OP1EA3
nazywane wędrującymi mostami
Właściciel: Sovek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 13 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 26-08-2009
Data utworzenia: 26-08-2009
Data opublikowania: 26-08-2009
Ostatnio zmodyfikowano: 16-04-2021
66x znaleziona
9x nieznaleziona
5 komentarze
watchers 5 obserwatorów
60 odwiedzających
50 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
8 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bartol, Dulak, elmodemonico, Kika, LadyMoon, mahisna, pawelko, wolny
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Wymagany dodatkowy sprzęt  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Opalenie – wieś kociewska w Polsce położona w województwie pomorskim, w powiecie tczewskim, w gminie Gniew przy dk 90. Wieś jest siedzibą sołectwa Opalenie w którego skład wchodzą również miejscowości: Aplinki, Na Piaskach, Pod Górami i Osady. Na południe od Opalenia znajdują się bezpośrednio nad brzegami Wisły rezerwaty florystyczne Wiosło Duże i Wiosło Małe. Dwa inne rezerwaty florystyczne (Opalenie Dolne i Opalenie Górne) znajdują się na wschód od miejscowości. (źródło: Wikipedia)

Z nazwą miejscowości od XIX w. kojarzy się nieodłącznie most na Wiśle, który pojawia się i znika jak duch:

- 1907-1910- budowa stalowgo mostu

- 1927- rozebranie stalowej konstrukcji

- 1939-1945- próby obudowy przez hitlerowców stalowego mostu. Obok istnieje niezależna drewniana konstrukcja

- 1945- wysadzenie obu mostów przez uciekające wojska niemieckie

- 1945- odbudowa drewnianego mostu przez wojska rosyjskie

- 1947- demontaż drewnianej konstrukcji- tym samym w Opaleniu aż po dzień dzisiejszy brak jest przeprawy mostowej na Wiśle-utrzymywane jest jedynie połączenie promowe "Korzeniewo"

- 1999- pojawiają się plany budowy nowego mostu łączącego prawy i lewy brzeg- budowa mostu w Opaleniu jest stawiana jako główny cel wszystkich partii politycznych w obietnicach przedwyborczych na przełomie XX i XXI w.- po wyborach sprawa ucicha- można śmiało rzec- obiecanki cacanki a głupiemu radość

 

Kilka ciekawostek dotyczących mostu:

- [...]  Między Opaleniem a Kwidzyną przejeżdża kolej Wisłę, tworzącą tutaj granicę polsko-niemiecką, po dużym żelaznym *moście kolejowym, o ogólnej długości 1060 m. Od polskiego brzegu ma on trzy łuki 78 m. rozpiętości, następuje pięć łuków o rozpiętości 130 m., a wreszcie od strony niemieckiego brzegu zakończają most dwa łuki znowu o 78 m. rozpiętości. Most jest bardzo wysoki, a poziom szyn wznosi się 25.6 m. nad normalną powierzchnią wody. Służy on równie dla ruchu kolejowego jak pieszego i wozowego [...]

- [...]  Po 1920 linia prowadziła z terytorium Polski na drugą stronę Wisły, a więc do Niemiec. Przewozy spadły tak drastycznie, ze w latach 27-29 most rozebrano, spławiono Wisłą i ustawiono go w Toruniu  11 listopada 1934 r., gdzie stoi do dziś. A prawdopodobnie decydujące o rozbiórce było jego strategiczne znaczenie – tym razem niepożądane [...]

- [...]  Obronny most w miejscowości Opalenie (Münsterwalde) koło Kwidzyna. Most zbudowano 1907-10, a rozebrano przed 1927, zaś z jego metalowych elementów zbudowano 1927-32 trzeci i ostatni most toruński (drogowy) otwarty w 1934, oraz otwarty w 1932 dwuprzęsłowy most przez odnogę Warty w Koninie. Oba zachowane są do dziś. [...]

- [...] Tory kolejowe dochodzące  z obu stron Wisły do wałów przeciwpowodziowych były utrzymywane w dobrym stanie do końca lat osiemdziesiątych (np. na odcinku Grabówko- Kwidzyn położone są szyny z lat sześćdziesiątych). W razie wybuchu wojny miał być tu położony most składany (składowany na pobliskiej stacji Nowy Dwór), po którym miały jechać transporty wojskowe z ZSRR na zachód [...]

 

Rozszerzenie wiedzy o "wędrującym moście":

http://chatakociewia.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=266&Itemid=107

http://www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/opale001.htm

http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm

http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=571&postdays=0&postorder=asc&start=0

http://www.portalpomorza.pl/aktualnosci/9/9899

http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=1282&highlight=widlice

Edit:10.06.12- reaktywacja+nowy opis

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrzynka to nietradycyjny mikrus z logiem- koniecznie zabierz pisadło.

Współrzędne są dość dokładne- nie powinno być problemu z dotarciem (autem bądź rowerem czarnym szlakiem) i znalezieniem cache.

Łopatka/Saperka nie będą potrzebne- przyda się kłujka i rękawiczki.

Proszę o DELIKATNE posługiwanie się kłujką i wyciąganie skrzynki (łatwo ją uszkodzić) oraz odpowiednie ZAMASKOWANIE ( poprzednia edycja zaginęła)- niech nacieszy niejedno oko.

 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
wczoraj...
... dziś ...
... jutro
obecnie