Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
A020- Podnośnia dla statków o wysokości 36m. - OP1399
Różnica poziomów wody między Odrą a kanałem Odra-Hawel wynosi 36m.
Właściciel: Arishia
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 30 m n.p.m.
 Województwo: Niemcy > Brandenburg
Typ skrzynki: Wirtualna
Wielkość: Bez pojemnika
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:10 h    Długość trasy: 0.10 km
Data ukrycia: 08-10-2008
Data utworzenia: 06-10-2008
Data opublikowania: 08-10-2008
Ostatnio zmodyfikowano: 22-10-2022
21x znaleziona
0x nieznaleziona
4 komentarze
watchers 7 obserwatorów
145 odwiedzających
13 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Powstaniec
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Potrzebne hasło do logu! 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

OPIS MIEJSCA:

PODNOŚNIA STATKÓW W NIEDERFINOW JEST  NAJWIĘKSZYM DZIAŁAJĄCY OBIEKTEM HYDROTECHNICZNY W NIEMCZECH. Obiekt jest udostępniony dla turystów, można wejść na górę i obejrzeć całą procedurę podnoszenia lub opuszczania barek. Uwaga wejście jest płatne 1 euro od głowy i 0,5 euro od dziecka. Na miejscu w kasie są też foldery w języku polskim.

W 1746 roku po trzech latach budowy pierwsza barka zapoczątkowała żeglugę z Haweli na Odrę. Długość kanału wynosiła 43 km, a różnica poziomów wody 38 metrów.Ruch statków odbywał się poprzez 17 śluz. Na początku lat 40-ych  XIX wieku przez śluzy przepływało rocznie już 13000 barek, wtedy też powstała potrzeba budowy nowych śluz o większej przepustowości.

W 1906 roku zapadła decyzja o budowie nowego połączenia północnego między Hawelą a Odrą. Kanał ten oddano do użytku w 1914 r. Umożliwiał on żeglugę statków o nośności do 600 ton- na starym kanale tylko 170 ton. Jednak główną zaletą  kanału północnego było pokonywanie przez statki drogi poprzez 5 stopni (śluz), w tym 4 śluzy to były schodki śluzowe pod Niederfinow, o różnicy poziomów 9 metrów każdy. Różnica wysokości między stanowiskiem górnym kanału a Odrą wynosi 36 metrów.

W 1927 roku zapadła kolejna decyzja o budowie pionowej podnośni statków z transportem wody. Podnośnię statków Niederfinow oddano do eksploatacji ciągłej  21 marca 1934 roku. Czas śluzowania pojedynczego statku wynosi teraz 20 minut, przy różnicy poziomów wynoszącym 36metrów między dolnym stanowiskiem po stronie Odry a górnym stanowiskiem kanału Odra-Hawela.

Do budowy podnośni zużyto 72000 m3 betonu i 14000 ton stali. Podnośnia ma wysokość 60 m , długość 97 m i szerokość 27 m. Wanna podnosząca statki waży 4300 ton wraz z wodą i  jest podwieszona na 256 linach stalowych o średnicy 52 mm każda. Długość wanny  wynosi 85 metrów , a szerokość 12 m. Most kanałowy łączący podnośnię z kanałem ma długość 146 m i waży 4000 tom.

Obok podnośni rozpoczeto pracę nad nową podnośnią statków, gdzie będą śluzowane statki o długości do 110 metrów i wadze ponad 1200 ton. 

Podnośnia:http://www.naszewycieczki.pl/content/view/144/43/

http://www.stepow.pl/gallery/main.php?g2_itemId=8304

W ZWIĄZKU Z BARDZO BRZYDKĄ POGODĄ (Duże opady deszczu) ZDECYDOWALIŚMY SIĘ NA RAZIE ZAŁOŻYĆ WIRTUALA.

OPIS SKRZYNKI:

Warunkiem zaliczenia kesza jest odnalezienie koła zębatego-podane koordynaty. Z tabliczki należy spisać cyferki wagi oraz datę.

Hasło: kilogramy,data wpisujemy zgodnie ze wzorem bez spacji i przecinków: WZÓR: 1111kg2222-3333

Ponieważ ostatnie wpisy dowodzą o goglowalności skrzynki dodatkowo prócz HASŁA wymagane jest ZDJĘCIE keszera na tle podnośni. (buty, kartki z nickiem czy GPSy nie będą uznawane).

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Podnośnia statków.
Troche informacji po niemiecku.
Transport barki w dół.
Budowa nowej podnośni-widok z góry.
Barka na górze.
Widok z dołu.
Widok z góry.
Kółko.