Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
OŚKA - O.R. 3 - 007 - OP0A78
Osobliwości Retkini 2
Właściciel: WinMajor
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 195 m n.p.m.
 Województwo: Polska > łódzkie
Typ skrzynki: Wirtualna
Wielkość: Bez pojemnika
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 04-02-2008
Data utworzenia: 04-02-2008
Data opublikowania: 04-02-2008
Ostatnio zmodyfikowano: 18-05-2009
468x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 15 obserwatorów
147 odwiedzających
295 x oceniona
Oceniona jako: normalna
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Szybka skrzynka  Miejsce historyczne  Potrzebne hasło do logu! 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Na temat tego pomnika znalazłem sporo informacji. Został odsłonięty 16 grudnia 2006 r. Jest ona pamiątką po lini tramwajowej na ul. Retkińskiej istniejącej w latach 1955-1978. Pomnik wybudowała Spółka MPK-Łódź z inicjatywy Stowarzyszenia Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. Dostępny jest nawet film z montażu pomnika: http://www.buslodz.pl/tramlodz/index.php?id=film08

Spośród osiedli, które przyłączono po wojnie do Łodzi, Retkinia jako ostatnia otrzymała połączenie tramwajowe z centrum miasta. W dniu 30 kwietnia 1955 r. uroczyście oddano nową trasę, rozpoczynającą się przy Dworcu Kaliskim, następnie przebiegającą ulicami, Bratysławską, Oszczepową (obecnie Wyszyńskiego) oraz Retkińską. Krańcówkę zlokalizowano na ul. Retkińskiej tuż za remizą strażacką. Pierwszą linią związaną z Retkinią była „19”. Od 1962 r. w godzinach szczytu zaczęła dojeżdżać tam również linia „20”. Torowisko wówczas przebiegało w jezdni, której nawierzchnia wyłożona była polnym kamieniem. Skręt z ulicy Oszczepowej w Retkińską odbywał się po dwóch torach, następnie (w okolicy dzisiejszego pomnika) tory łączyły się w jeden, który prowadził do samej pętli. Zmiany nastąpiły pod koniec lat 60. XX w. wraz z rozpoczęciem budowy jednego z największych osiedli mieszkaniowych w Łodzi. Na Retkińskiej wytyczono nową, asfaltową jezdnię, przebiegającą obok dwutorowej już trasy tramwajów. Dawna nawierzchnia, z uwagi na wstrzymanie ruchu samochodowego stopniowo zanikała pod warstwą ziemi. W 1974 r. nastąpiły zmiany w obsłudze linii. Po przebudowie pętli na ul. Bratysławskiej skrócono tam linię 19, natomiast do Retkińskiej skierowano na stałe linie „8”, „20” i nocną „104”. Szczytowy okres przypadł po 1976 r., kiedy rozpoczęła kursować tam dodatkowo linia „24”. Rozbudowa osiedla poszła jednak w innym kierunku, a wraz z nią nowa trasa tramwajowa. W dniu 8.07.1978 r. tramwaje wspomnianych linii po raz ostatni skręciły w ulicę Retkińską. W nocy dokonano podłączenia nowych torów w kierunku pętli przy ul. Marchlewskiego (obecnie Wyszyńskiego). Fragmenty oryginalnego torowiska na ulicy Retkińskiej przetrwały pod ziemią do momentu modernizacji. Ostatecznie usunięto je w 2005 r. wraz z budową jezdni dwupasmowej, której zachodnia nitka powróciła na swoje stare miejsce.

Źródło: http://www.kmst.mpk.lodz.pl/aktualnosci9.htm

Więcej: http://pl.wikipedia.org/wiki/Retkinia

Jest elementem cyklu skrzynek OSOBLIWOŚCI RETKINI poświęconemu miejscom i pomnikom zapomnianym

No i cache. Wstępnie miała być skrzynka MIKRO, ale z uwagi na intensywny ruch, był problem z założeniem skrzynki. Cache wieć jest wirtualny. Hasłem do logu jest napis z wieżowca w cudzysłowiu. Należy je wpisać duzymi literami.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.