Kilkanaście lat temu rozbił się tam samolot. Zginęło dwóch pilotów. Urządzono miejsce pamiątkowe: duży głaz, a na nim wyryty napis informacyjny. Myślę, że to miejsce warte odwiedzenia.
Katastrofa "Iskry"
Opracował:
podinsp. mgr inż. Marek Wachowicz
Wydział Fizykochemii
Chyba wszyscy pamiętają ten wypadek. Wczesnym przedpołudniem 11 listopada 1998 roku,
kpt. Mariusz Oliwa i kpt. Tomasz Pajórek wystartowali samolotem TS-11 "Iskra" na swój,
jak się niedługo okazało, ostatni lot. Samolot wysłany został na kilkanaście minut przed
planowanym startem grupy samolotów do defilady lotniczej aby zweryfikować dane pogodowe,
w ten pochmurny jesienny dzień. Biało-czerwona Iskra, należąca do zespołu akrobacyjnego
wojsk lotniczych "Iskry", wystartowała z pasa lotniska wojskowego nieopodal Mińska
Mazowieckiego. Obaj piloci byli bardzo doświadczonymi lotnikami, na kontach mieli po 2000
godzin lotów. Lot przebiegał całkowicie w chmurach, przy bardzo złych warunkach atmosferycznych,
na małej wysokości.Kilka minut później, Iskra wbiła się w las pod Otwockiem, a obaj piloci
ponieśli śmierć na miejscu.
Prawdopodobną przyczyną katastrofy były oblodzenie lub błędne wskazania sztucznego horyzontu,
co doprowadziło do utraty orientacji przestrzennej w chmurach. W trakcie prac komisji
powypadkowej zaistniał problem oceny szybkości samolotu w momencie zderzenia z ziemią.
Do badań otrzymano tarczę zegara (szybkościomierza) oraz wskazówkę, która jako przeciwwagę
miała przymocowany od spodu części krótszej mały fragment ołowiu. Badanie polegało na próbie
ujawnienia śladów otarć ołowiem na powierzchni tarczy. Graficzne wyniki badań przedstawione
są poniżej. Jednocześnie jest to również świetny przykład na wykorzystanie komputera
i odpowiedniego oprogramowania w codziennej pracy eksperta.
Zorientowane podłoże analityczne (bibuła filtracyjna), na które przeniesiono i ujawniono ślady
ołowiu. Ślady kontaktu z ołowianą przeciwwagą zaznaczono strzałkami, przy czym odległość od
środka tarczy punktu nr 1 odpowiada długości części krótszej wskazówki (zdjęcie z lewej).
Nałożone na siebie i dopasowane trzy obrazy (tarczy, podłoża analitycznego, wskazówki -
dwie pozycje), przy czym obraz podłoża został przetworzony na widok półprzezroczysty
i razem ze wskazówkami zmniejszony w celu ułatwienia dopasowania do tarczy (zdjęcie z prawej).
źródło: http://clk.policja.pl/portal/clk/388/11015/Katastrofa_quotIskryquot.html
Chciałbym, żeby był to hotel geokretów, więc nie wrzucajcie fantów. Zasada jest prosta: bierzesz pewną ilość kretów i wrzucasz tyle samo lub więcej. Proszę o dokładne zamaskowanie skrzynki po odłożeniu jej.