Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Parowóz bezogniowy TKB(b)-2747 - OP8D6U
z 1908 roku (skansen Chabówka, skansen Krzeszowice)
Właściciel: lavinka
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 117 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 13-11-2015
Data utworzenia: 13-11-2015
Data opublikowania: 13-11-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 30-10-2019
97x znaleziona
3x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 3 obserwatorów
118 odwiedzających
66 x oceniona
Oceniona jako: dobra
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Błękitna Team, izunia77
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W Żyrardowie przybył w wakacje nowy obiekt zabytkowy. Jest nim stara lokomotywka odnaleziona na bocznicy jednego ze skansenów kolejowych. Obiekt o tyle ciekawy, że zamiast typowego kotła parowego posiada ona zasobnik pary. Dzięki eliminacji zwykłego paleniska mogła ona pracować w okolicy zagrożonej wybuchem bez niebezpieczeństwa dla otoczenia. Zasobniki pary produkuje się do dziś, choć nie używa się ich już w kolejnictwie. Taki parowóz nazywamy bezogniowym.

Model Tkb(b)-2747 wyprodukowała w 1908 roku (lub wg innego źródła w 1912) fabryka Orrenstein&Koppel. W 1876 roku, w miejscowości Drewitz założyło ją dwóch niemieckich przedsiębiorców, Benno Orenstein (urodzony w Poznaniu, ale wówczas były to tereny Cesarstwa Niemieckiego) i Arthur Koppel (urodzony w Dreźnie). W 1935 roku fabrykę przejęli narodowi socjaliści. Obaj przedsiębiorcy byli żydowskiego pochodzenia, na szczęście nie dożyli tego smutnego faktu, fabrykę odebrano ich spadkobiercom. Dalej funkcjonowała ona pod różnymi nazwami (Maschinenbau- und Bahnbedarf AG, vormals Orenstein & Koppel, LOWA Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg). Wąskotorowe parowozy produkowała do 1969 roku. Dużo więcej w linkach (niestety nie ma strony po polsku, a szkoda, może kiedyś namówię Meteora do tłumaczenia). Z tego co zdołałam się dowiedzieć, Koppel z czasem odsprzedał swoje udziały rodzinie Orensteinów (1885) i prowadził samodzielne interesy w Berlinie. Później wyjechał do Stanów Zjednoczonych(1905). Tam prowadził samodzielne przedsiębiorstwa i spółki, które swoim zasięgiem obejmowały również Amerykę Południową. Groby obu przedsiębiorców znajdują się na terenie berlińskiego cmentarza, zdjęcia grobów są tutaj, tutaj i tutaj gdyby ktoś chciał je odnaleźć.

Wracając do parowozu, jegp historia jest również bardzo ciekawa. Szukając informacji na temat jego modelu, odkryłam, że w latach 90 rdzewiał w nieistniejącym już prywatnym skansenie w Krzeszowicach (o którym było głośno swojego czasu, gdy okazało się, że właściciel sprzedaje część obiektów na złom, by zdobyć środki na ratowanie innych). Tabor skansenu przejęło kilka muzeów w całej Polsce. TKB(b)-2747 trafił do skansenu w Chabówce (wcześniej przez 60 lat używały go zakłady lniarskie w Żyrardowie). Formalnie został użyczony Muzeum Kolejnictwa w Warszawie na 15 lat. Jego obecną lokalizację zawdzięczamy Stowarzyszeniu Żyrardów OdNowa.

Inne źródła:

Link do zdjęcia parowozu jeszcze w Krzeszowicach

Link do zdjęć parowozu w Chabówce i jeszcze tu i tutaj oraz tutaj.

Przebieg służby (źródło):

09.1908
Hielle & Dietrich, Warszawa
1945
Zakłady Lniarskie w Żyrardowie
1974
przewieziony do lok. Warszawa Odolany
25.02.1974
wyrejestrowany z dozoru technicznego
1997
przewieziony do Krzeszowic
06.11.2007
przewieziony do Chabówki
03.06.2015
przewieziony do Żyrardowa
15.06.2015
ustawiony na terenie Starej Przędzalni

 

Kordy pokazują lokomotywę, ukrycie intuicyjne od strony ściany budynku.

 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Fabryka w Drewitz
Fabrykanci - założyciele