Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Skrzynka nie ma jeszcze statystyki
Kochamy Kochany 19- dawna kolejka - OPA4AZ
Dawna linia kolejki wąskotorowej
Właściciel: AŁu
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 185 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podkarpackie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 16-11-2025
Data utworzenia: 16-11-2025
Data opublikowania: 16-11-2025
Ostatnio zmodyfikowano: 16-11-2025
0x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
2 odwiedzających
0 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

   W pięknych Lasach Janowskich kiedyś funkcjonowała urokliwa kolejka wąskotorowa. Niestety pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku przestała funkcjonować i torowisko zostało rozebrane, a tabor zniszczony lub służy jako obiekty muzealne (np w Janowie Lubelskim).

Historia tej lini kolejki wąskotorowej

W Lasach Janowskich zachowały się pozostałości kolejki wąskotorowej, która w czasie wojny i w latach powojennych była wykorzystywana do transportu drewna. Co zostało? Dość dobrze zachowane nasypy, resztki podkładów kolejowych, mosty na puszczańskich rzekach - i niezniszczalny klimat

  Po wybuchu II wojny światowej i ustabilizowaniu się sytuacji na frontach okupant niemiecki przystępuje do eksploatacji podbitych terenów. Niemiecki zarząd lasów rozpoczyna rabunkową gospodarkę Lasów Janowskich. W tym celu w 1941 roku powstaje w Lipie tartak, zostaje rozbudowana nasycalnia podkładów. Równocześnie z budową tartaku prowadzona jest budowa kolejki wąskotorowej o szerokości toru 600 mm dla dowozu drewna z lasu do tartaku i nasycalni. Przy stacji w Lipie lokalizuje się bazę kolejki z lokomotywownią, biurem, kuźnią i torami manipulacyjnymi. W końcu 1941 .roku linia ma 5 km długości. Na przełomie 1941 i 1942 roku pojawia się na kolejce pierwsza lokomotywa spalinowa firmy Mercedes-Benz. W 1942 roku budowa jest kontynuowana i pod koniec roku tor osiąga długość 11 km. W 1943 roku tor: dochodzi do stacji Łążek Ordynacki na kilometrze dwudziestym. W 1943 roku w wyniku starcia z partyzantami zostaje spalony całkowicie pociąg i lokomotywa Mercedes-Benz. Do obsługi ruchu zostają przesłane z Zarządu Kolei Leśnych w Zagnańsku dwie lokomotywy firmy Deutz i Mercedes-Benz.

We wrześniu 1944 roku teren w zasięgu działania kolejki obejmuje polska administracja. Przystępuje się do odbudowy po zniszczeniach wojennych tartaku, nasycalni, samej kolejki. W 1945 roku zapada decyzja o przedłużeniu linii do Biłgoraja, dokąd dociera już kolej o tej samej szerokości toru ze Zwierzyńca. Zakończenie pierwszego etapu budowy z Łążka do rzeki Branew ma miejsce w grudniu 1947 roku. Następny etap: rzeka Branew - Góra Poznań ukończono w 1948 roku. W 1949 roku powstaje tor od Góry Poznań do Bukowej. W latach 1949-52 następuje ostatni etap budowy tj. od Bukowej do Biłgoraja. Na tym zakończyła się rozbudowa kolejki. Równolegle z rozbudową kolei powiększano ilość lokomotyw. W lipcu 1946 roku do Lipy trafiły dwa parowozy Henschel z 1919 roku, późniejsze T600 i T602. W sierpniu przesłano z Zagnańska kolejny parowóz Henschel z 1910 roku, późniejszy T601. W 1949 roku na kolejkę przybył parowóz Schwarzkopf (rok produkcji 1924) i motowóz Windhoff. W marcu 1951 roku z kolejki leśnej w Przejęsławiu przesłano do Lipy motowóz Deutz o numerze 156. Oprócz lokomotyw do Lipy z całego kraju nadchodzą platformy, wózki kłonicowe, koleby. Lata pięćdziesiąte to "złoty okres” w działalności kolejki. Dziennie wyprawia się jeden, dwa pociągi. Pociąg złożony jest z parowozu, około 15 par wózków kłonicowych. Za każdym pociągiem prowadzonym parowozem w porze letniej kursuje drezyna z pracownikami mającymi za zadanie gasić ewentualne pożary. Stopniowo wymieniane są parowozy. Z Lipy odchodzi w 1955 roku parowóz T600, także ostatnia lokomotywa spalinowa kończy swoją służbę a parowóz T601 zostaje pocięty na złom. Na ich miejsce przychodzą parowozy typu „Ryś”. Są to stosunkowo nowe parowozy zbudowane w latach 1946 i 1947.

Pod koniec lat 50. końcowy tor od Bukowej do Biłgoraja jest nieużywany; rozbiórka następuje w 1962 roku. W 1977 roku przeprowadzono rozbiórkę toru od Bukowej do Szklarni. Ostatni odcinek Lipa – szklarnia używany był do momentu śmierci technicznej w 1984 roku. Tor na tym odcinku rozebrano w 1988 roku .

    Weź coś do pisania. Tym po torach nie pojeździsz! 😉

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Widok na miejsce ukrycia
Wpisy do logu: znaleziona 0x nieznaleziona 0x komentarz 0x