Stacja Opole Groszowice czasy świetności ma już za sobą. Kiedyś był to ważny węzeł kolejowy. W połowie XIX wieku została najpierw wybudowana linia kolejowa z Wrocławia do Mysłowic przez Opole i Kędzierzyn. Wkrótce potem powstała alternatywna trasa przez Strzelce. Na samym początku XXw wybudowano linię przez Nową Wieś Królewską do Opola Towarowego oraz linię do Wrocławia przez Jelcz, co zakończyło rozbudowę węzła. Oprócz sporej liczby torowisk powstały także nastawnie, budynki zaplecza technicznego, wagonownia jak i też cel twojej dzisiejszej wycieczki czyli wieże ciśnień.
Koniec XXw. to czas postępującego upadku polskiej kolei. Zmniejszająca się liczba jeżdżących pociągów spowodowała, że rozrośnięta infrastruktura przestała być potrzebna, co skutkowało zaprzestaniem bieżącego utrzymania niewykorzystywanych obiektów, które zaczęły coraz bardziej przypominać ruiny. Parowozy na dobre powędrowały do muzeów co z kolei wyeliminowało potrzebę utrzymywania wieży ciśnień.
Na tyłach stacji wciąż stoi murowana wieża w stanie delikatnie mówiąc nieciekawym. Rozszabrowano wszystkie metalowe elementy, które da się wynieść. Zostały tylko wielkie zbiorniki, które są niezbyt mobilne dla zwykłego złomiarza. Kawałki elewacji smętnie zwisają, dlatego uwaga na głowy.
Obok stoi metalowa wieża o ażurowej konstrukcji, która będzie celem twojej wspinaczki. Wieża lepiej przetrwała upływ czasu niż jej sąsiadka, a do tego z góry jest rozległy widok na okolicę. Przy przejrzystym powietrzu bez problemu da się stąd zobaczyć Góry Opawskie, jak i resztę Jesioników z Pradziadem na czele.
Aby zdobyć skrzynkę należy wejść tylko i wyłącznie na pierwsze piętro. Kto chce może wejść wyżej, ale radzę uważać bo konstrukcja nie jest konserwowana, a wyższe kondygnacje nie budzą zaufania. Oczywiście nawet wchodząc na pierwsze piętro gdzie jest skrzynka, należy zachować ostrożność. Sugeruję darować sobie wchodzenie gdy drabinka jest mokra czy też oblodzona oraz gdy wiatr mocno wieje.
Dojazd po wschodniej stronie torów zarówno od północy, jak i od południa. Polecam wycieczkę piechotą lub rowerem. Jak ktoś woli autem to też się da, ale nawierzchnia niezbyt równa. Wayponty pod spodem.
Nie polecam przebiegania przez czynne tory.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Parking | --- | Parking dla aut, rowerem i piechotą można dalej pod mostem. | |
Parking | --- | Tu można wjechać autem gruntową szutrową drogą pod wiadukt, w prawo i wzdłuż torów na wieżę. | |
Parking | --- | Dojazd od południa |