Stacja kolejowa w Mełnie
Stacja kolejowa i cukrownia
Mełno, stacja kolejowa w województwie kujawsko-pomorskim, w powiecie grudziądzkim. Dawny węzeł łączący linię Działdowo – Chojnice (przez Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz) z lokalną linią kolejową do Chełmży, zamkniętą jeszcze w 1982 r. i rozebraną w 1991 r. Nie może być zaskoczeniem, iż ceglany dworzec nie pełni już swojej dawnej roli. W kasie nie słychać już pracy kompostera biletowego, w poczekalni młodzież nie oczekuje na poranny pociąg do Grudziądza, Chełmży lub Jabłonowa, martwy magazyn nie odmawia wydania kolejnej partii towaru. Nawet natura próbuje zamknąć dostęp do budynku – od dawna nieprzycinany, nadmiernie rozrośnięty krzew całkowicie zasłonił główne wejście do dworca. Całości dopełnia apokaliptyczny krajobraz sąsiedniej, skutecznie „wygaszonej” cukrowni, po której został już tylko samotny komin. Z dawnej, kilkudziesięcioosobowej obsady stacji tylko dyżurny ruchu i nastawniczy, nadal czuwają na ruchem nielicznych pociągów osobowych i towarowych, które na kilkanaście sekund ożywiają tę wymarłą przestrzeń. Wbrew wszystkiemu, Mełno twardo opiera się kolejnym planom restrukturyzacji i optymalizacji. Współcześnie na stacji zatrzymują się szynobusy Arrivy oraz przejeżdżają składy towarowe (często oczekują na mijankę). Kilka lat temu semafory kształtowe zostały zastąpione świetlnymi. Tor numer 208 dzieli się tutaj na trzy (dwie krawędzie peronowe, oraz jeden tort odstawczy, używany w przeszłości przez cukrownię. Dodatkowo na stacji istniała kiedyś bocznica kolejowa do pobliskiej cukrowni. Łatwy do zidentyfikowania jest też fragment (początek) rozebranej w całości linii kolejowej numer 274. Jej jedyny fragment został zamieniony na bocznicę kolejową do przedsiębiorstwa AMPOL-MEROL. Decyzją Urzędu Transportu Kolejowego, w 2014 roku bocznica została wyłączona z użytku.
Linia kolejowa 274
Linia Chełmża - Mełno została otwarta 24 września 1901 r. Stanowiła połączenie pomiędzy cukrowniami w Chełmży i Mełnie (otwartymi odpowiednio w 1882 r. i 1884 r.). Była to prywatna, niemiecka inwestycja. Kolejkę w 1920 r. przejęły Polskie Koleje Państwowe. W 1979 r. w wyniku odwilży nastąpiły liczne podmycia na linii, co było jednym z powodów do jej zamknięcia w 1982 r. Kilka lat później - w 1991 r. dokonano jej rozbiórki. Przed fizyczną likwidacją na linii składowane były niesprawne wagony, przeznaczone do kasacji.
Przebieg linii:
0,000 km Chełmża
3,602 km Bielczyny
6,342 km Skąpe
8,802 km Dziemiony
11,211 km Grzegorz
13,030 km Zelgno
14,938 km Świętosław Pomorski
16,886 km Bocień
18,814 km Orłowo
22,759 km Płużnica
26,575 km Wieldządz
30,332 km Mgowo Pomorskie
34,539 km Dębiniec
40,220 km Radzyń Chełmiński
42,020 km Zakrzewo Pomorskie
45,304 km Mełno
Zwiedzanie budynku stacji oraz ukrycie kesza
Jakiś czas temu w ścianie budynku stacji (a konkretnie ekspedycji kolejowej) zrobiono dziurę w ścianie. Umożliwia ona wejście na teren budynku stacji, pomieszczenia z kasą biletową, poczekalnią. Klatka schodowa zaprowadzi nas do opuszczonych mieszkań (kiedyś pokoi dla kolejarzy, współcześnie mieszkań rodzin z Mełna, aktualnie opuszczone wraz z zamknięciem budynku stacji). Uwaga! Do dworca dobudowane jest mieszkanie, które nie zostało zamknięte wraz ze stacją i ciągle jest zamieszkane, dlatego proszę o dyskrecję przy podejmowaniu.
Kesz jest ukryty w budynku a współrzędne wskazują tylko stację kolejową.
Aby znaleźć kesza należy znaleźć pomieszczenie, w którym kiedyś przebywał kasjer biletów (znajduje się w nim piec kaflowy). Skrzynka znajduje się w miejscu w które kiedyś wkładano paliwo do tego pieca :)
Uwaga na dziury w budynku! Atrybut 'niebezpieczna' nie bez przyczyny.
ς
Stage | Symbol | Type | Coordinates | Description |
---|---|---|---|---|
![]() |
Parking area | --- | Tutaj możesz zostawić auto |