1869 rok w historii Kamiennej Góry był niewątpliwie rokiem przełomowym. To właśnie wtedy Kamienna Góra dołączyła do grona nowoczesnych miast w których funkcjonowała kolej!
29 grudnia 1869 r. otwarta została jednotorowa linia kolejowa o długości 5,4 km, która połączyła Kamienną Górę i Sędzisław, a jej drugi tor wybudowano w początkach XX w., w ramach modernizacji sieci kolejowej Dolnego Śląska. Następnie linia ta została zelektryfikowana w sierpniu 1921 r. Równocześnie 29 grudnia 1869 r. otwarto jednotorową linię kolejową o długości 12,5 km relacji Kamienna Góra-Lubawka i dalej do czeskiego Královca. 2 października 1899 r. otwarto jednotorową linię kolejową długości 21,6 km Kamienna Góra-Okrzeszyn i eksploatowaną w ruchu pasażerskim do stycznia 1954 r. (częściowo rozebrana w styczniu 1992 r.). W latach 1902-1905 podjęte zostały prace nad bezpośrednim połączeniem Kamiennej Góry z Kotliną Jeleniogórską poprzez tunel poprowadzony pod Przełęczą Kowarską, który był w tamtych czasach znacznym osiągnięciem komunikacyjnym. 5 czerwca 1905 r. ruszył pierwszy pociąg górską linią kolejową z Kowar do Kamiennej Góry. W 1914 r. oddano do użytku odcinek łączący Marciszów z Dębrznikiem, zelektryfikowany 1 stycznia 1939 r. W ten sposób Kamienna Góra stała się przygranicznym węzłem kolejowym obsługującym zarówno ruch pasażerski jak i towarowy.
Budynek dworca kolejowego w Kamiennej Górze znajduje się przy ul. Papieża Jana Pawła II i zbudowany jest z cegły. Elewacja frontowa budynku głównego usytuowana jest w kierunku południowo-wschodnim, a za budynkiem znajdują się trzy perony stacyjne. Budynek główny jest obiektem dwukondygnacyjnym, czteroosiowym, z dwoma skrajnymi ryzalitami, które ujęte są na rogach od drugiej kondygnacji w ośmiokątne wieżyczki. Do hali głównej dworca prowadzi szeroki portal wejściowy z reprezentacyjnym balkonem znajdującym się na wysokości drugiej kondygnacji. Po lewej stronie dodano pięcioosiowy, jednokondygnacyjny budynek z oknami na wysokości pierwszej kondygnacji zwieńczonymi łukiem odcinkowym i bogatym gzymsem ceramicznym. Po prawej jednoosiowa, jednokondygnacyjna dobudówka o zbliżonym architektonicznie charakterze. Całość budynku na wysokości przyziemia obłożona okładziną z piaskowca. Budynek utrzymany w stylu historyzmu charakterystycznego dla budowli drugiej połowy XIX w. ze starannie wykonanym detalem architektonicznym. Po II wojnie światowej obiekt podupadł i stracił na znaczeniu.
3 maja 2004 r. z Kamiennej Góry odjechał ostatni pociąg pasażerski relacji Lubawka - Jelenia Góra.
Dziś większość budynku nie jest już eksploatowana. Nieliczne pomieszczenia przkształcono w lokale mieszkalne i gospodarczo-usługowe.Kkasy biletowe zostały zlikwidoane w 2005 roku.
Poza głwną wiatą perony nie są już oświlone a większość instalacji elektrycnych po odłączeniu prądu została rozgrabiona.
W okresie letnim uruchamiane są trzy składy kursujące pomiędzy Jelenią Górą a czeskim Trutnovem, obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie.
źródło: www.prumyslovepamatky.cz
Kesz to pojemnik nieznacznej wielkości przyciepnięty gdzieś tam magnesem w którym zmieścił się tylko log, mikroołówek ze strugaczką i certyfikaty dla pierwszych odważnych.
Do otwarcia skrzynki potrzebny jest niewielki śrubokręt - krzyżak
Nie otwieraj na siłę, najpierw podejmij potem otwieraj, przy zamykaniu zadbaj by śrubka nie przedziurawiła woreczka z logiem, odłóż w taki sposób jak zastałeś.
Mimo że dworzec przeważnie nie jest już wykorzystywany w swoim pierwotnym celu to w dalszym ciągu kręci się tam sporo osób więc ostrożność raczej wskazana(szególnie wieczorami miejscowa "młodzież" upodobała sobie to miejsce do spotkań).