Stacja kolejowa w tej lokalizacji powstała w roku 1870. Początkowo nazywała się Dombrowska, a od roku 1919 - Palędzie (z wojenną przerwą na "Brandrode").
Obecnie stacja znajduje się na 318 km trasy Warszawa zachodnia-Kunowice i jest to pierwsza stacja na tej linii po węźle poznańskim. Została zmodernizowana w latach 1997 - 1998. Posiada 5 torów głównych oraz dwa, dwukrawędziowe perony. Odgałęzia się tutaj także bocznica do zakładów przemysłowych oraz do rampy przeładunkowej. Ruchem na stacji steruje się z odległej o 25 kilometrów Opalenicy, gdzie znajduje się nastawnia zdalnego sterowania, wyposażona w komputerowy system sterowania ruchem typu ESTW L90 firmy Alcatel. Przy pomocy urządzeń TVU steruje się także rogatkami na przejeździe od strony stacji Buk. Brak dróżnika na miejscu, rozbudowany system torów oraz znaczne natężenie ruchu powodują konieczność dłuższego niż na innych przejazdach opuszczania szlabanów, a przez to dość częste korki.
W 2018 roku wykonano węzeł przesiadkowy w ramach Kolei Metropolitalnej. Parkingi park&ride oraz bike&ride ułatwią okolicznym mieszkańcom (a jest ich w promieniu 3km ponad 9000) dojazd do Poznania (12 min do centrum). Zabytkowy budynek stacji wciąż czeka na rewitalizację.
Skrzynka w maskowaniu leśnym, znajduje się w bezpośredniej bliskości budynku. Uwaga, ścieżka prowadzi do nielegalnego przejścia przez tory i jest uczęszczana przez miejscowych. Cyfra w logbooku może się przydać do skrzynki finałowej.