Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Lotnicza tragedia - OP9SJA
Owner: GEO_Koszalin
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 65 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 11-02-2024
Date created: 11-02-2024
Date published: 11-02-2024
Last modification: 11-02-2024
4x Found
0x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
23 visitors
2 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

One-minute cache  Take something to write  Nature  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Eksplorując lasy między Szczecinkiem a Czaplinkiem dotarliśmy i w to miejsce. Udało się to po dość długich poszukiwaniach, a ponieważ miejsce nam się spodobało to i powstał keszyk.

Za stroną Polskiego Radia Koszalin:

"19 listopada 1971 roku doszło do katastrofy wojskowego samolotu LIM. To jeden z najbardziej tajemniczych wypadków lotniczych w powojennej Polsce. Ciała pilota i szczątków samolotu szukano ponad miesiąc. Rodzinie tragicznie zmarłego pilota do dziś nie wyjaśniono przyczyn katastrofy.

Samolot wystartował z lotniska w Pile. Za sterami myśliwca LIM 6 bis siedział porucznik Antoni Wiciński, który otrzymał rozkaz oblatania maszyny. Z radarów kontroli naziemnej zniknął po 8 minutach lotu. Rozpoczęte wkrótce poszukiwania nie przyniosły rezultatów a za jedną z wersji przyjęto ucieczkę pilota za granicę.

Na szczątki samolotu, w lesie między Ługowem (Łubowem - przyp. GEO_Koszalin) a Czaplinkiem, dokładnie miesiąc po katastrofie, natknęli się myśliwi. Chociaż od tych wydarzeń minęło już ponad pół wieku, na wiele pytań związanych z katastrofą nie ma odpowiedzi.

W latach 1962, 1963 zakłady w Mielcu, gdzie prowadzono produkcję Licencjonowanego Myśliwca (stąd nazwa samolotu), zmontowały jedynie 40 tego typu maszyn. Tymczasem maszyna porucznika Wicimskiego miała nr 41. Według badaczy historii lotnictwa może to wskazywać, że maszyna, za sterami której zasiadł porucznik, służyła wcześniej do lotów eksperymentalnych, służących wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych kilku typów Limów Chociaż w jednostce w Pile uznawany był za jedną z najnowszych maszyn, swój żywot mógł rozpocząć nawet w 1953 roku. Poziom wyeksploatowania maszyny był więc bardzo duży.

Wyniki badań specjalnej komisji prawdopodobnie zostały utajnione. Rodzina nigdy nie dowiedziała się o przyczynach katastrofy a akta, według ustaleń syna tragicznie zmarłego pilota, znajdują się w Instytucie Pamięci Narodowej, który odmawia ich odtajnienia.

W 50. rocznicą wypadku, grupa pasjonatów historii wraz z członkami rodziny, ustawiła w lesie, gdzie doszło do zdarzenie, symboliczną ławeczkę pamięci."

PS. Chodzi o las między Łubowem a Czaplinkiem.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 4x Not found 0x Note 0x Picture 3x All entries Gallery