Pierwsza skrzynka w RaciborzuKolejna do naszej serii GIGANTOMANIA
Lokomotywa na Placu Dworcowym – polski parowóz wąskotorowy typu Tw53 (jeden z czterech istniejących jeszcze egzemplarzy; oznaczenie: Tw53-2570), umiejscowiony jako pomnik na placu Dworcowym w Raciborzu, przed budynkiem PKP.
Został wyprodukowany przez firmę Fablok w 1955 r.W roku 1985 kolejarze przekazali go miastu. Lokomotywa została ustawiona na placu Dworcowym, w miejscu w którym stoi do dziś. Nadano jej przydomek "Halinka" od imienia Haliny Tarkoty, byłej zastępczyni naczelnika stacji PKP w Raciborzu.
Na przełomie 2003 i 2004 roku stała się przedmiotem sporu pomiędzy radnymi i kolejarzami z Raciborza, a Towarzystwem Miłośników Kolei Wąskotorowej Rud Wielkich, kiedy to "Halinka" została przekazana towarzystwu do przechowania i konserwacji na czas remontu placu Dworcowego oraz układu ulic w jego obrębie. Towarzystwo odmówiło zwrotu parowozu, tłumacząc iż nie stanowi on majątku miasta i kolejarzy, a także wskazując na jego postępującą dewastację.
Ostatecznie parowóz powrócił do Raciborza we wrześniu 2004 r.
Pozdrawiamy
The first box in Raciborz (next to our serie
GIGANTOMANIA)
Locomotive
on the station square - Polish locomotive Icons Tw53 type (one of
the four remaining copies; indication Tw53-2570), placed as a
memorial to the station square in Raciborz, in front of the
station.
Was
produced by the company in 1955 Fablok RW 1985, rail workers handed
him the city.
The locomotive is set to station square, the place where stands
today.
Was given the nickname "Halina" from the name Halina Tarkoty,
former deputy chief of railway station in Raciborz.
At
the turn of 2003 and 2004,
the locomotive
became the subject of dispute between the councilors and the
railwaymen of Raciborz, and Narrow Gauge Railway Society, Friends
of Rudy Wielkie, when "Halina" was communicated to the company for
storage and maintenance at time of repair rail square and street
layout within it.
The Society refused to return the locomotive, explaining that it is
not property of the city and railway, as well as pointing to his
progressive devastation.
Eventually
he returned to Raciborz locomotive in September 2004
Regards