Please log in to see the coordinates.
16x Found
1x Not found
0 notes
1 watchers
Rated as: Excellent
1 x recommended
Cache attributes
Description
PL
Kozioł oporowy, to konstrukcja budowlana umieszczona na końcu toru kolejowego, która ma uniemożliwić wyjechanie z niego taboru kolejowego, zasadniczo przez zahamowanie pojazdu przy jego wjeździe na warstwę żwirowej zasypki (bądź też piasku). Zasypka ta zabezpiecza przed uszkodzeniem pojazd, ładunek i kozioł. Kozły oporowe stosowane są zawsze tam, gdzie kończy się tor (na bocznicach, torach ładowni czy stacjach czołowych). Stanowią zakończenie torów żeberkowych czyli takich, które z innymi torami łączą się tylko z jednego końca (tory wyciągowe, porządkowe, żeberka ochronne). Kozioł oporowy najczęściej tworzą dwie szyny, wygięte łukiem pod kątem 45° o odpowiednim promieniu lub zastrzały wykonane z kształtowników stalowych. Obydwa końce mają często zamontowany podkład kolejowy na wysokości zderzaków, aby złagodzić ewentualne uderzenie. Kozioł oporowy może również być wykonany w postaci betonowego bloku, nasypu ziemnego lub zderzaków hydraulicznych (samohamowny). Kozły betonowe i samohamujące stosowane są w przypadku braku miejsca na kozioł wykonany z szyn wraz z zasypką, lub też gdy zachodzi potrzeba maksymalnego wykorzystania długości torów.
Kozioł oporowy jest w złym stanie technicznym, ale warto do niego podejść, chociażby dla roztaczających się widoków.
Podczas poszukiwań zachowaj ostrożność, jest to teren PKP więc Służba Ochrony Kolei czuwa.
Additional hints
Pictures
Log entries:
16x
1x
0x