Przy ul. Wrocławskiej ustawiono odrestaurowaną lokomotywę historycznej już Kolejki Wąskotorowej, która we wrześniu 1991 roku zakończyła swoją działalność. Lokomotywa symbolicznie upamiętnia funkcjonowanie Kolejki Wąskotorowej w Trzebnicy. Jest to projekt zrealizowany w ramach I edycji Trzebnickiego Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy naszej gminy licznie oddali głos na to właśnie zadanie.
Pod koniec marca 2014 roku, na skwerku przy ul. Wrocławskiej, przygotowano fragment torów, na których później ustawiono odrestaurowaną lokomotywę. Cała procedura wymagała sprawnej koordynacji i zaplanowanej logistyki – lokomotywa przywieziona została na specjalnej lawecie, po czym na torach została ustawiona przy pomocy dźwigu. Przy lokomotywie powstanie również tablica informacyjna z krótkim rysem historycznym kolejki wąskotorowej, przebiegiem jej trasy oraz oczywiście ze zdjęciami pochodzącymi z lat świetności kolejki.
żródło: https://trzebnica.pl/3926/pomnik-kolejki-waskotorowej.html
Lyd1 (inne oznaczenia: WLs150 i WLs180) to seria wąskotorowych lokomotyw spalinowych, która była produkowana w latach 1960-1972 w zakładach Fablok w Chrzanowie oraz Zastal w Zielonej Górze. Masa służbowa pojedynczej lokomotywy wynosiła 18 ton, a jej długość ze zderzakami – 5,72 m. Średnica kół równała się 850 mm, a lokomotywa została skonstruowana układzie osi C.
Lokomotywa Lyd1 (WLs150) była produkowana przez zakłady Fablok w Chrzanowie. Był to pojazd szynowy w układzie trzyosiowym, wiązarowym, który był napędzany silnikiem 5DSR150 o mocy 150 KM. W tej wersji produkowana lokomotywy o rozstawie osi 750, 785 oraz 900 mm. W sumie powstały 144 egzemplarze tej lokomotywy w Chrzanowie, z których lwa część trafiła do różnego typu kolei przemysłowych, a jedynie ok. 30 do PKP. Natomiast w okresie 1969-1972 produkcję podjęły zakłady Zastal (oznaczenie WLs180), a główna zmiana polegała na zastosowaniu mocniejszego silnika generującego moc znamionową rzędu 180 KM. Także w tym przypadku lwia część produkcji (w sumie 47 sztuk) trafiła do kolei przemysłowych.
Z samej historii na tyle- więcej ciekawostek znajdziesz na tablicach w pobliżu.
Polecam obejrzenie z każdej ze stron odrestaurowanego lokomotywy.