Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Oława: Przystanek PKP Oława Zachodnia - OP9G9S
Właściciel: Zabard 2
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 148 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:02 h    Długość trasy: 0.20 km
Data ukrycia: 01-12-2021
Data utworzenia: 01-12-2021
Data opublikowania: 01-12-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 22-06-2025
22x znaleziona
1x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 0 obserwatorów
51 odwiedzających
14 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Historia:

W latach 70 XX wieku Oława przeżywała dynamiczny rozwój w Zachodniej części miasta w połowie lat 70 rozpoczęła się budowa dużego osiedla bloków mieszkalnych które nazwano OS. Jana III Sobieskiego, Wraz z budową osiedla pojawiły się potrzeby komunikacyjne mieszkańców wielu z nich dojeżdżało do pracy we Wrocławiu czy też w Oławie gdzie przemysł ulokował się głównie na wschodnich rubieżach miasta. Już wtedy rozważano budowę przystanku kolejowego na linii górnośląskiej w okolicy nowo powstającego osiedla Sobieskiego. Jednak z ówczesnych planów nic nie wyszło, kolejną okazją była modernizacja linii kolejowej nr. 132 na początku 21 wieku jednak również wówczas w sprawie budowy przystanku nic się nie działo. Lata mijały a populacja Oławy i okolic wzrastała coraz więcej osób potrzebowało dojeżdżać do pracy np. do Wrocławia pociągiem co oznaczało podróż na stację Oława oraz stanie w korkach. Powodowało to że dużej liczbie osób z zachodniej części Oławy korzystniej było dojechać do stacji Lizawice gdyż jadąc najczęściej przez Zabardowice unikało się korków. W planach były dwie lokalizacje przy ulicy wiejskiej ( koło miejskiej ciepłowni ) bądź w okolicy ulicy Brylantowej.

Budowa:

19 Maja 2021 roku Przystanek Oława Zachodnia został wpisany na listę podstawową 200 przystanków na lata 2021-2025. Również w roku 2021 zdecydowano iż ostatecznie przystanek powstanie przy ulicy Brylantowej Przystanek będzie miał dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 m o wysokości peronów 76 cm ułatwiające wsiadanie osobą z trudnościami w poruszaniu się, z bezkolizyjnym dojściem na perony za pomocą schodów wind i pochylni, oba perony zostaną połączone przejściem podziemnym z pochylniami. Lokalizacje tą wybrano ze względu na centralne położenie przystanku pomiędzy Nowym Otokiem i Osiedlem Sobieskiego jak również ze względu na dynamiczny rozwój zabudowy w najbardziej zachodniej części Oławy, Ta lokalizacja została również wybrana aby przejściem podziemnym zastąpić nielegalne i niebezpieczne przejście przez tory które w tym miejscu pomimo starań PKP nadal pozostawało popularnym przejściem przez tory. Sprawy nie polepszały oblachowane ASDIKI które sprawiały iż jeszcze łatwiej można było przekroczyć tory w tej lokalizacji. W 2022 roku przetarg na budowę przystanku kolejowego wygrała firma Infrakol Sp. z o.o. Sp. K z Jawora. Również w 2022 roku odbyło się głosowanie w sprawie nazwy mającego powstać przystanku, W głosowaniu były takie nazwy jak Oława Osiedle, Oława Nowy Otok, Oława Sobieskiego i zwycięska nazwa czyli Oława Zachodnia. Przez 2023 rok były prowadzone prace przygotowawcze co było związane z negocjacjami miasta Oława w sprawie poszerzenia światła przejścia pod torami do 6 metrów. Ten czas wykorzystano do przeniesienia urządzeń ASDEK ( Urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru ) znajdującego się przed każdą stacją kolejową. Prace ruszyły w 25 lutego 2024 roku kiedy to firma z Jawora rozstawiła zaplecze budowy i rozpoczęła się budowa drogi dojazdowej do placu budowy. W marcu rozpoczęły się zamknięcia jednego z dwóch torów co oznaczało uruchomienie ZKA na pomiędzy stacją Oława a Lizawice było to związane z budową przejścia podziemnego. W 2024 roku powstały perony. Na początku roku 2025 w ekspresowym tempie rozpoczęła się budowa drogi dojazdowej w raz z centrum przesiadkowym do którego zostanie dociągnięta ścieżka pieszo - rowerowa z parkingiem na 104 rowery i 269 miejsc postojowych dla samochodów i motocykli po za tym ma powstać przystanek autobusowy.    

Oddanie do użytku:

W maju i Czerwcu wykonawcy zarówno przystanku kolejowego jak i centrum przesiadkowego musieli się sprężyć aby zdążyć przed nowym rozkładem jazdy który przewidywał zatrzymywanie się pociągów na przystanku, do połowy czerwca wybudowano drogę dojazdową do małego parkingu i placu do zawracania. Również piesi i rowerzyści mogą dotrzeć do stacji po chodniku. Z kolei wykonawca przystanku oddał do użytku zarówno wejście od strony Os. Sobieskiego jak i Nowego Otoku pomimo nieułożenia ostatecznej nawierzchni na pochylniach do tunelu pod torami. Mieszkańcy Oławy a szczególnie osoby mieszkające na lewobrzeżu Oławki czekali na ten moment 50 lat pomimo wczesnej pory na przystanku kilkadziesiąt osób oczekiwało z odpalonymi kamerami na pierwszy pociąg który planowo miał się zatrzymać na przystanku. 15 Czerwca 2025 roku o godzinie 5:32 na przystanku zatrzymał się pierwszy planowy pociąg relacji Wrocław-Racibórz. Niemal wszyscy go sfilmowali a niektórzy w tym ja pojechali aby mieć na pamiątkę historyczny bilet. Obecnie przejście jak i sam przystanek stanowi cel spacerów jak i oczywiście służy potrzebą komunikacyjnym mieszkańców zachodniej części Oławy. W ten sposób również Oława posiada najstarszy i najmłodszy w Polsce obiekt obsługi ruchu pasażerskiego w postaci tego przystanku i Dworca w Oławie z 1842 roku co czyni Oławę wyjątkową pod względem kolejowym miejscowość.

O keszu:

mikro 8 ml.

Uwaga !!!

Aby podjąć kesza nie trzeba chodzić po torach ani niebezpiecznie blisko nich. Z racji na miejsce uważaj na mugoli aby nie spalić skrzynki. Nie szukaj kiedy w obiekcie na przeciwko siedzą mugole.

Zasady reaktywacji Skrzynkę można śmiało reaktywować Jeżeli skrzynka zaginęła lub któryś z elementów skrzynki jest uszkodzony.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 22x nieznaleziona 1x komentarz 2x Obrazki/zdjęcia 4x Wszystkie wpisy Galeria