Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Stara linia kolejowa - OP2189
Właściciel: konger
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 1 m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Czas: 0:04 h    Długość trasy: 0.20 km
Data ukrycia: 14-11-2009
Data utworzenia: 14-11-2009
Data opublikowania: 14-11-2009
Ostatnio zmodyfikowano: 08-02-2014
19x znaleziona
1x nieznaleziona
8 komentarze
watchers 4 obserwatorów
9 odwiedzających
12 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W historii szczecińskiego kolejnictwa, w dniu 15. sierpnia 1843 nastąpił moment przełomowy, kiedy pierwszy pociąg z Berlina wjechał na dworzec głowny, który nosił nazwę Berlinerbahnhof czyli Dworzec Berliński, dając początek liniom kolejowym na Pomorzu. Budowa dworca była pierwszym etapem likwidacji obwarowań miejskich Fortu Prusy (Fort Preußen). W 1846 zbudowano linię kolejową do Stargardu Szczecińskiego (do 1848 przedłużoną do Poznania). Od dworca układ torów prowadził wówczas przez południową część wyspy Kępa Parnicka (obecna ul. Maklerska), wzdłuż Kanału Rybnego (do 1859) oraz przez wyspę Siedlińską Kępę i wzdłuż obecnej ul. Hangarowej do dworca w Dąbiu. Po wojnie najbliższa keszowi stacja nazywała się Szczecin Lotnisko.
Stacja zlokalizowana była przy ul. Hangarowej, na południowych krańcach lotniska, w północnej części Zdrojów. Przez stację od 1898 r. prowadziły jedyne tory łączące Szczecin Główny z Dąbiem oraz linią do Sobieradza. W 1936 r. otwarto linię przez południową część Międzyodrza (Dziewoklicz). Linia ta po zburzeniu w czasach II wojny światowej północnego mostu nad Regalicą, którego już później nie odbudowano, stała się jedyną przeprawą łączącą Lewobrzeżną i Prawobrzeżną część miasta. W 1945 r. stacja Szczecin Lotnisko stała się początkową dla linii przez Stare Czarnowo do Sobieradza. Po wojnie nosiła nazwy: Czanowo i Zdroje. Pod koniec lat 60. zamknięto całą linię dla ruchu pasażerskiego, a w latach 70. tory z Lotniska do Dąbia i Zdrojów Wschodnich zostały rozebrane.
Od siebie dodam, że podczas budowy parkingu Top Shopping zniszczono podkłady kolejowe, pytanie więc, czy były to podkłady z nieistniejącej linii, czy może jakieś inne, zważywszy na usytuowanie istniejącego do dziś, budynku stacji Szczecin Lotnisko.

Na starcie schowały się: 2 kulki, gwizdek z poprzedniej epoki. Oczywiście jest logbook i ołówek (bez temperówki).

UWAGA !!

 

Zmiana lokalizacji kesza. Współrzędne zostają te same, jednakże z tego punktu udaj się kilkanaście metrów w stronę budynku Enei, ustaw się w kierunku północnym i patrz... Patrz... A na pewno zobaczysz miejsce ukrycia, kilka metrów od drogi, na patencie z "Widoku na Głaz Królewski". Zalecane jest ostrożne bobrowanie, nigdy nie wiadomo, czy ktoś nie podejrzy... A i zamaskujcie ją podobnie;)Powodzenia!

Obrazki/zdjęcia
Tędy biegła linia kolejowa ;)