PZL M-99 "Orkan" - kolejną wersją rozwojową samolotu PZL M-93 "Iryda", choć już bardzo odbiegającą od pierwowzoru, był samolot szturmowy PZL M-99 "Orkan". Otrzymał on nowe skrzydło oraz przekonstruowany i wzmocniony kadłub. Opracowano wersje:
Planowano, że projekt stanie się alternatywą dla opracowywanych w latach 90 samolotów pola walki PZL-230 "Skorpion" oraz "Kobra". Niestety, kłopoty z programem budowy "Irydy" i zła sytuacja finansowa państwa w latach 90, spowodowały przerwanie prac nad "Orkanem". Nie zbudowano nawet makiety.
Konstrukcja: jednomiejscowy, dwusilnikowy grzbietopłat. Konstrukcja z blach i profili duralowych z zastosowaniem stali stopowych i kompozytów. Kabina załogi ciśnieniowa, fotel wyrzucany. Podwozie trójzespołowe, z kołem przednim, chowane w locie. Napęd jw.
Uzbrojenie: stałe- działko działko GSz-23Ł kal. 23 mm. Uzbrojenie podwieszane na węźle podkadłubowym (dostosowanym do podwieszania zasobnika z działkiem lub bomb, ewentualnie kaset bombowych), sześciu węzłach podskrzydłowych i prowadnicach na końcach skrzydeł (wyłącznie dla pocisków powietrze-powietrze). Masa maksymalna podwieszonego uzbrojenia wynosiła 4000 kg.
Dane techniczne (M-99A):
Rozpiętość |
10,83 m |
Długość |
13,22 m |
Wysokość |
4,62 m |
Powierzchnia nośna |
23,0 m2 |
Masa własna |
5140 kg |
Masa całkowita |
8300 kg |
Masa maksymalna |
11 700 kg |
Prędkość maksymalna |
1020 km/h |
Pułap |
14 400 m |
Źródło: www.samoloty.pl
Kesz: Nisko, na kordach. Dobrze maskuj