Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
CHB#1 ppłk. pilot Tadeusz Rolski - OP9D5S
Chwała Bohaterom
Właściciel: JohnyLambada
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > podkarpackie
Typ skrzynki: Quiz
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-04-2021
Data utworzenia: 21-05-2021
Data opublikowania: 11-06-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 05-03-2023
15x znaleziona
1x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 1 obserwatorów
43 odwiedzających
12 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
10 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Baton123, domator, grafen, grzesss, HailstormB1, Hr. Jan Usz, Inikara, IrminaF, NivilS, Wesker
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Tadeusz Henryk Rolski (ur. 18 sierpnia 1906 w Przeworsku, zm. 27 września 1991 w Warszawie) – podpułkownik pilot Polskich Sił Powietrznych.

W wieku 24 lat ukończył Szkołę Orląt w Dęblinie w stopniu podporucznika obserwatora. Pierwszy swój przydział bojowy otrzymał do pułku stacjonującego w Lidzie, skąd przeszedł do Dęblina i Grudziądza. Ponownie wrócił do Lidy, tym razem jako pilot i dowódca eskadry. Na sześć lat przed wybuchem II wojny światowej został przeniesiony do pułku stacjonującego w Toruniu. W randze kapitana wziął udział w kampanii wrześniowej. W czasie walk w obronie nieba nad Polską odnotował swoje pierwsze zwycięstwa. Został wyznaczony do odbioru zakupionych przez Polskę samolotów, które miały nadejść drogą morską do Rumunii.

17 września 1939 r. przekroczył granicę rumuńską. Przez Syrię dotarł do Francji, a następnie poprzez Oran w Afryce Północnej do Wielkiej Brytanii. W sierpniu 1940 r. powierzono mu formowanie i dowództwo nowego polskiego dywizjonu. W 1941 r. został dowódcą I Polskiego Skrzydła Myśliwskiego, które to stanowisko otrzymał po odejściu angielskiego opiekuna. Tadeusz Rolski został pierwszym w strukturach RAF dowódcą Skrzydła spoza Wysp i kolonii. Funkcję dowódcy Skrzydła pełnił do połowy kwietnia 1942 r. Nie ograniczał się do pracy sztabowej, ale też latał bojowo i zwiększał swoje konto zestrzelonych pewnych i prawdopodobnych maszyn nieprzyjaciela. Służył również w dziale planowania operacyjnego Grupy Myśliwskiej.

BITWA O ANGLIĘ

Z końcem września 1942 r. został zastępcą Polskiego Oficera Łącznikowego w Dowództwie Lotnictwa Myśliwskiego RAF. Następnie od marca 1943 r. jako podpułkownik pilot został oficerem łącznikowym w dowództwie RAF z Polskim Zespołem Bojowym walczącym w Afryce. Formacja ta była nazywana Cyrkiem Skalskiego. Po jej „rozwiązaniu” wrócił do Anglii. Od końca lutego 1944 r. pełnił funkcję zastępcy szefa Sztabu Naczelnego Wodza do spraw lotnictwa. Mniej więcej od polowy lutego 1945 r. dowodził III Polskim Skrzydłem Myśliwskim. Po zakończeniu wojny w Europie został pierwszym cudzoziemcem dowódcą bazy RAF. W 1948 r. powrócił do Polski i rozpoczął pracę w Polskich Liniach Lotniczych Lot, z których w niedługim czasie został zwolniony z powodów politycznych. Od 1959 r. przeszedł do pracy w Departamencie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Transportu, gdzie w 1972 r. doczekał emerytury. Ostatnie lata życia spędził w Warszawie. Zmarł w stolicy 27 września 1991 r.

Ordery i odznaczenia:

  • Srebrny Krzyż Orderu Wojennego Virtuti Militari (nr 09112) – 11 sierpnia 1941
  • Krzyż Walecznych – trzykrotnie
  • Medal Lotniczy trzykrotnie
  • brytyjski Distinguished Service Order – 17 lutego 1942

 

Zwycięstwa powietrzne:

Na liście Bajana sklasyfikowany został na 67. pozycji z 3 pewnymi zestrzeleniami, 5 prawdopodobnymi i 3 uszkodzeniami.

 

Mural patriotyczny przedstawiający lotnika Dywizjonu 306 powstał ze współpracy jaką nawiązało Stowarzyszenie Patriotyczne "Miłość&Honor Lokalny Patriotyzm" z Fundacją Street Life z Konina. Prace zakończone zostały 

Mural znajduje się na ścianie budynku przy ulicy Krakowskiej. Chodnikiem przy tym budynku udasz się w kierunku finału, jeśli dobrze rozwiążesz quiz :)

 

O keszu:

Koordynaty prowadzą w pobliże muralu. Rozwiązanie zagadki zamieszczonej w galerii wskaże finał.

Aleee...

nie wystarczy tylko rozszyfrować zagadkę, bowiem wkradła się tam pewna niewiadoma "x" i aby ją obliczyć należy:

1. udać się w pobliże muralu

2. odszukać wyróżniające się, charakterystyczne drzewa

3. policzyć je

4. odjąć ich ilość od 9

5. podstawić otrzymaną cyfrę do odszyfrowanych kordów

6. poszukać skrzynki

 

Kesz finalny to mały pojemnik na magnesie z logbookiem, certyfikatami i kilkoma fantami na wymianę. 

 

PROSZĘ O UWAŻNE PODEJMOWANIE KESZA

PODEJMUJĄC GO JESTEŚ WIDOCZNY Z OKOLICZNYCH BUDYNKÓW I ULICY! ZACHOWAJ KONSPIRACJĘ!

MIEJSCE UKRYCIA PRZY BRAKU OSTROŻNOŚCI MOŻE OKAZAĆ SIĘ NIEBEZPIECZNE! 

ZRÓB WSZYSTKO TAK, BY GO NIE SPALIĆ! :)

 

ZNALAZŁEŚ / AŚ? GRATULUJĘ

ZOSTAW GO, PROSZĘ, TAK JAK POWINIEN BYĆ UKRYTY :) 

 

KESZUJ BEZPIECZNIE!

I BAW SIĘ DOBRZE :)

 

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Szyfr
Wpisy do logu: znaleziona 15x nieznaleziona 1x komentarz 1x Wszystkie wpisy