Żuławy były pokryte siecią kolei wąskotorowych. Najszybciej powstały po prawej stronie Wisły. Jednak już w 1905 roku otwarto kolej wąskotorową z Gdańska przez Przejazdowo (odgałęzienie obwodnicy przez Giemlice do Koszwał), Bogatkę, Koszwały, Cedry Małe, Przegalinę, Świbno (przeprawa promowa) i dalej przez Stegnę do Nowego Dworu Gdańskiego. Jednocześnie lewobrzeżny odcinek funkcjonował najkrócej - do 31 grudnia 1973. W ciągu następnego roku kolej została rozebrana.
Na pierwszym odcinku trasy umieściliśmy 10 keszy (11 to Przejazdowo), jeżeli chcecie poznać całą trasę wąskotorówki to zachęcam do startu z dworca Gdańsk Wąskotorowy od numeru =1=. Naszej wyprawie będzie towarzyszył parowóz nr 14 zbudowany w fabryce Henschla w 1903 roku. Nie wiemy do kiedy pracował na gdańskiej wąskotorówce, ale w spisie powojennym z 1946 roku już go nie znajdziemy. Parowóz mamy uwieczniony na pocztówce, gdy stoi na stacji Gdańsk Wąsktorowy.
Nasz pociąg rusza ze stacji Gdańsk Wąskotorowy. Kesz =1= znajduje się w miejscu gdzie kiedyś stał dworzec budynku stacji pasażerskiej. Nie zostały tutaj żadne ślady wąskotorówki. Idąc do punktu drugiego warto podjąć kesze znajadujące się na mostku nad Opływem Motławy - pozostałości po kolejce oraz zobaczyć szyny zalane asfaltem tuż za mostem.